RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslofjord-skandalen

Sist oppdatert:
Den sju kilometer lange Oslofjordtunnelen er et mareritt for vegmyndighetene. Nå bør noen stilles til ansvar for fadesen.

Så tidlig som 4. januar kunne distriktsvegsjef Lene Mürer forsikre at « nå skal tunnelen være rassikker».

I dag kom kontrameldingen: Oslofjordtunnelen skal være stengt ut april!

Endelig ser også vegdirektør Olaf Søfteland ut til å reagere:

Vegdirektøren skal nå gjennomgå hele tunnelprosjektet, fra begynnelse til slutt - og ettergå planer, risikovurderinger, ansvarsforhold og arbeidets utførelse.

Det er ikke en dag for tidlig, og det er uansett for sent til å redde tilliten til lederne som styrer prosjektet. Friskmelding en dag, stenging noen uker senere, gir et useriøst inntrykk av evnen til å fatte alvoret i situasjonen.

For passasjerene i de 4400 bilene som passerer daglig, er stengingen selvsagt svært kjedelig. Nå er det tilbake på ferja mellom Drøbak og Hurum.

Oslofjordtunnelen AS kan gå glipp av en halv million passeringer i perioden mens den er stengt. Det utgjør 30-40 millioner kroner i tapte inntekter, noe som er dårlig nytt for Akershus og Buskerud fylkeskommuner, som har garantert for bompengeselskapet.

Hvem har ansvaret?

Vi skal ikke komme Søfteland i forkjøpet, men ifølge nettsidene var Scandinavian Rock Group hovedentreprenør - hjulpet av konsulentselskapene Aas-Jakobsen AS og ViaNova. De fikk totalt 350 millioner for jobben.

I dag får de neppe varme tanker fra Hurum-bilistene - uforskyldt eller ei.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere