Palmeolje i drivstoff: Hareides palmesus hogges ned av SV

IKKE OVERBEVIST: SV lar seg ikke overbevise av avtalen KrF-nestleder Kjell Ingolf Ropstad inngikk.

IKKE OVERBEVIST: SV lar seg ikke overbevise av avtalen KrF-nestleder Kjell Ingolf Ropstad inngikk. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

KrF mener det er palmesus over budsjettavtalen. SV frykter at nok et vedtak om å få palmeolje ut av norsk drivstoff bare vil renne ut i sanden.

02.12.18 10:41

Mandag er det finansdebatt i Stortinget.

- Når vi vet hvor viktig verdens regnskog er for klimaet og at vi i budsjettforhandlingene sikret at palmeolje skal fjernes fra biodrivstoff, så var det en viktig seier. Ja, jeg vil si at det var palmesus over de forhandlingene, sa KrF-leder Knut Arild Hareide i Stortinget nylig.

Men SV lar seg ikke overbevise av avtalen KrF-nestleder Kjell Ingolf Ropstad inngikk.

Les også: 1000 inn og 1350 ut av KrF

- Hareide og Ropstad sier at de skal få palmeoljen ut av norske drivstofftanker. Mitt spørsmål til dem er: Hvorfor gir de regjeringen nok ett arbeidsår på dette, når den har for vane å ikke følge opp slike vedtak? spør SV-leder Audun Lysbakken.

PALMESUS: KrF-leder Knut Arild Hareide har nylig uttalt at det var palmesus over forhandlingene der KrF sikret at palmeolje skal fjernes fra biodrivstoff.  Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

- Ingen troverdighet

I budsjettavtalen mellom regjeringspartiene Høyre, Frp og Venstre og KrF får regjeringen beskjed om å utforme et «helhetlig forslag til virkemidler og avgifter i biodrivstoffpolitikken».

Hensikten er å utelukke biodrivstoff med høy avskogingsrisiko.

Men Lysbakken viser til at Stortinget allerede fire ganger tidligere har vedtatt tiltak mot palmeolje.

Les også: Christian Tybring-Gjedde: - Nå er begeret fullt

- Regjeringen har fulgt opp null av fire vedtak for å redusere palmeolje. Regjeringen har ikke troverdighet i dette spørsmålet, mener han, og hevder regjeringen ikke kutter norske utslipp, men regnskog i Indonesia.

- Det er klimapolitikk som ikke virker, sier SVs leder.

- Tar tid

Over halvparten av avskogingen de siste ti årene skyldes jordbruk og særlig produksjon av palmeolje, ifølge Regnskogfondet. Da 2019-budsjett ble lagt fram i oktober, var organisasjonen sterkt kritisk til at det ikke innføres nye tiltak for å unngå at biodrivstoff basert på palmeolje selges i Norge.

- Palmeoljeindustrien er en av de viktigste årsakene til at regnskogen raseres. Norges rekordhøye bruk av palmeoljediesel fører til mer avskoging, sier teamleder Nils Hermann Ranum.

Les også: Høyre-topp vil ha boikott av Esso og Shell – regjeringen er selv kunde

Regjeringen vil følge opp Stortingets vedtak på best mulig måte, og biodrivstoffsatsingen bidrar til reduserte utslipp både nasjonalt og globalt, ifølge statssekretær Sveinung Rotevatn (V).

- Regjeringen jobber for at norsk biodrivstoffsatsing skal ha så god klimaeffekt som mulig. Det tar noe tid å sikre, men det er selvsagt ikke trenering, sier han til NTB.

- Høy risiko

I en utredning fra advokatfirmaet Thommesen kom det i høst fram at det er tvil om hvorvidt et forbud mot biodrivstoff vil være lovlig etter EØS- og WTO-avtalen.

- Utredningen viser også at et det er høy risiko for at et eventuelt forbud vil bli møtt med juridiske prosesser fra avtalepartnere, sier Rotevatn.

Regjeringen mener det er bedre å følge opp Stortingets vedtak ved å utnytte de mulighetene som ligger i dagens lover, som det er ikke er tvil om gyldigheten av.

Les også: Greenpeace: Sertifisert palmeolje er ikke bærekraftig likevel

For å få ned andelen palmeolje i offentlige anskaffelser, utarbeides det nå en veileder for hvordan dette skal gjøres.

- Vi stiller krav om at det skal etterspørres avansert biodrivstoff når det blir innført et omsetningskrav for biodrivstoff til luftfarten. Vi har satt i gang en kartlegging av hvordan norske forbrukere kan få mer informasjon om drivstoffet de kjøper, sier Rotevatn.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.