RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TIL HINDER: Næringspolitisk talsperson i Oslo Handelsstandsforening, Jon Anders Henriksen, mener fjerningen av parkeringsplassene i Oslo sentrum så langt har vært til hinder for handelen i sentrum.
TIL HINDER: Næringspolitisk talsperson i Oslo Handelsstandsforening, Jon Anders Henriksen, mener fjerningen av parkeringsplassene i Oslo sentrum så langt har vært til hinder for handelen i sentrum. Foto: Oslo kommune/Jørgen Berge

Omsetningssvikt i butikkene:

Parkeringskaoset i Oslo: - Kunnskapssvak politikk

Sist oppdatert:
Handelsstanden i Oslo frykter konsekvensene nå som parkeringsplassene forsvinner fra sentrumsgatene.

OSLO RÅDHUS (Nettavsien): Det rødgrønne Oslo-byrådet måtte tåle kritikk fra både politiet og flere organisasjoner da det ble holdt åpen høring om det omdiskuterte prosjektet Bilfritt byliv i Oslo rådhus tirsdag.

Totalt fjernes over 700 parkeringsplasser fra sentrumsgatene, og kjøremønsteret vil bli endret for å hindre gjennomkjøring i byen.

Les også: Politiet reagerer på Oslo-byrådets nye kjøremønster

- Omsetningssvikt i år

Fjerningen av parkeringsplasser har allerede fått konsekvenser for flere butikkker i Oslo sentrum, opplyser nå Oslo Handelsstandsforening (OHF).

- Vi har jo vanskelig med å si at dette gjelder generelt, fordi handelen i Oslo sentrum hviler på veldig mange vilkår. Men vi har enkelthistorier og enkeltforretninger innenfor mote og sko, som forteller at de sliter med en omsetningssvikt på nyåret nå i 2018, sier næringspolitisk talsperson i OHF, Jon Anders Henriksen, til Nettavisen.

Henriksen mener en årsakene til svikten, rett og slett er at sentrum er blitt mindre tilgjengelig for kundene.

- Så det er klart at det er mange som nå sitter i Oslo sentrum og driver forretning i små størrelser, og som opplever at det ikke er noe som kommer dem til hjelp, men mye som kommer dem til ugagn, sier han.

Les også: Fjerner 767 p-plasser: Oslo-byrådet får kritikk

FULLSATT: Det var fullsatt bytyresal i den åpne høringen om bilfritt byliv i Oslo tirsdag.

- Kunnskapssvak politikk

- Hva er deres største ankepunkt mot fjerningen av parkeringsplasser?

- Det er at vi ikke legger til grunn hvordan da arbeidsplasser og handel skal skje. De burde starte med å si, hvordan skal vi styrke næringslivet, hvordan skal vi styrke handelen og styrke arbeidsplassene. Hva må til da? sier Henriksen, og påpeker:

- Men i dag opplever vi i for stor grad at man begynner med noen tiltak og så håper man at det passer inn i et mønster senere. Det mener vi er kunnskapssvak politikk, sier han til Nettavisen.

Les også: Slik vil byrådet forandre Oslo

- Frykter du at det skal bli enda verre for handelen i Oslo hvis bilene forsvinner helt?

- Jeg tror ikke bilene blir helt borte. Vi kommer til å ha behov for kjøretøy, gjerne el-drevne til varelevering og tjenesteoppdrag, og til de som er handikappede. Så bilene blir ikke borte, og bilen vil også kunne bruke parkeringsanleggene, sier han, og legger til:

- Men vil det være til styrking for handelen, eller vil det være til hinder? Så langt er det mye som tyder på at det kommer til å være til et hinder.

- Håper de nå griper inn

Henriksen håper byrådet nå hører på hans og flere andres meninger som kom fram under høringen, om ting som ikke fungerer i prosjektet.

- Dette viser at Oslo bystyre har tenkt å ta oppgaven på alvor og engasjere seg dypt i bylivet, men hva som blir resultatet av denne høringen gjenstår å se. Jeg håper de griper inn i det som kommer fram i høringen, om blant annet nytt kjøremønster, så vi slipper å få en politikk der som er til skade, sier han.

ULOGISK: Politioverbetjent Inge Brekke ved Oslo politidistrikt kaller Oslo-byrådets nye kjøremønster for ulogisk.

Som Nettavisen skrev tidligere tirsdag, er politiet svært kritisk til byrådets planer om et nytt kjøremønster i Oslo sentrum. Målet er å hindre gjennomkjøring fra øst til vest i byen, noe som skal reguleres ved å stenge gater og gjøre flere av gatene enveiskjørte.

- Jeg håper at vi får et bystyre som søker å få et stort flertall i sitt beslutningsgrunnlag for hvordan vi skal gjøre Oslo sentrum sterkest og best mulig, sier Henriksen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere