Partene forberedt på langvarig konflikt

Både arbeidsgiverne og de streikende transportarbeiderne forsikrer at de har økonomi til å streike lenge.

26.04.04 21:50

Grossistbedriftene som er rammet av streik eller lockout vil får økonomisk erstatning fra HSHs velfylte erstatningsfond. De streikende transportarbeiderne får 2.100 skattefrie kroner uka i streikebidrag.

Verken arbeidsgivere eller streikende får full kompensasjon for tapt fortjeneste eller lønn, men de får dekket deler av tapet. Transportarbeiderforbundet har en egen streikekasse, og kan dessuten regne med støtte fra LO sentralt hvis det kniper. Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon har et erstatningsfond som er bygd opp gjennom flere år.

Svarte med lockout

HSH iverksatte mandag lockout av de ansatte ved noen av sine egne medlemsbedrifter, og rammer dermed medlemmene økonomisk. Lockout har vært et svært omstridt virkemiddel blant arbeidsgiverne, og den store lockouten i 1986 slet hardt på lojaliteten i daværende Norsk Arbeidsgiverforening.

Forståelse

- Det er selvsagt ikke hyggelig, men ut fra de tilbakemeldingene jeg har fått er det full forståelse for at lockouten har vært nødvendig. De streikende ville sette arbeidsgiverne opp mot hverandre, sier HSH-direktør Kim Nordlie til NTB.

Bakgrunnen for lockouten er at Norsk Transportarbeiderforbund har forsøkt å dempe virkningene av streiken ved bare å ta ut noen butikkjeder i et område, mens andre skulle få forsyninger som normalt. Slik ville streiken ramme arbeidsgiverne og ikke publikum. Lockouten sørger for at alle kjedene rammes likt.

Erstatning

Nordlie sier at HSH har et erstatningsfond som alle bedriftene vil få penger fra, både de som er rammet av lockout og de som er rammet av streik.

- Men tapene deres vil nok være høyere enn erstatningen. Erstatningen beregnes ut fra antall personer som er berørt i de enkelte bedriftene, ikke som en bestemt prosentandel av omsetningen, sier han.

Nordlie vil ikke opplyse hvor stort fondet er, men sier at det er " tilstrekkelig".

Norsk Transportarbeiderforbund vedtok på styremøte 20. april, like før streiken startet, å øke streikebidraget fra 250 til 350 kroner per døgn, seks dager i uka.

- Vi har brukt av streikekassa tidligere, men vi har i hvert fall nok til denne streiken. Kassa er på det nivået den var på i 1998 da 6.000-7.000 bussjåfører streiket i fire uker. LOs nestleder Finn Erik Thoresen har også sagt at det ikke skal stå på pengene, sier nestleder i 'Transportarbeiderforbundet Lars Johnsen.

Dispensasjoner

HSH har ikke gått inn for å gi flere dispensasjoner fra streiken enn de fire som ble innvilget fredag. Det er heller ikke kommet inn så mange nye søknader om dispensasjon.

- Vi har ikke fått melding om at det er noen krisesituasjon noen steder foreløpig, sier Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Verken HSH eller Transportarbeiderforbundet har varslet ytterligere opptrapping av streiken ennå. Det er fire dagers varsel på streikeuttak, slik at en eventuell opptrapping først vil tre i kraft over helga.

Informasjonssekretær Ove Magnus Halkjær i Handel og Kontor vil ikke bli forbauset om de første permitteringsvarslene blant butikkansatte kommer denne uka.

HSH-direktør Kim Nordlie tror også det vil bli permitteringer:

- Men ingen butikker vil bli stengt selv om det blir mangel på enkelte varer etter hvert, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag