RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Partnair-ulykken for retten på nytt

Den langvarige striden om årsaken til Partnair-ulykken i 1989 er tema når Borgarting lagmannsrett tirsdag starter sin ankebehandling av saken.

Retten skal ta stilling til anken fra eierne av ulykkesmaskinen som havarerte utenfor Hirtshals i 1989 og sendte 50 ansatte i Wilhelmsens Lines og fem flybesetningsmedlemmer i døden, melder NTB.

Da saken var oppe i daværende byretten for to år siden, krevde eierne, Rolf og Terje Thoresen, erstatning av staten fordi et F-16 jagerfly fra Luftforsvaret etter deres mening forårsaket havariet. Erstatningskravet ble ikke gjenstand for forhandling i byretten fordi retten kom fram til at kravet var foreldet.

Siden den gang har staten ved Forsvarsdepartementet gått med på at lagmannsretten i ankebehandlingen kan ta saken opp i sin helhet, det vil si både erstatningsspørsmålet og årsaken til ulykken, med unntak av en mulig erstatningsutmåling.

Brøt sammen

De to forholdene, F-16 jagerens eventuelle årsak til ulykken og et statlig erstatningsansvar, er nært knyttet til hverandre. Kommer retten til at jagerflyet forårsaket havariet av Partnair-flyet, vil det være duket for erstatning.

Ulykken utenfor Hirtshals ble undersøkt av Havarikommisjonen for Sivil Luftfart (HSL). Kommisjonen konkluderte med at ulykken skyldtes dårlig vedlikehold og bruk av uoriginale deler i halepartiet på flyet som derfor brøt sammen. Direktør Finn Heimdal i HSL har tidligere sagt at Partnair-ulykken ble gransket enda grundigere enn Mehamn-ulykken. Eierne av Partnair bestrider konklusjonene fra HSL og har i årevis forsøkt å samle beviser for at det var det norske F-16 flyet på vei fra Ålborg til Rygge som utløste ulykken ved å holde for stor fart og være for nær da det fløy forbi passasjerflyet.

Svensk støtte

Thoresen-brødrene har fått støtte for sin teori ved å trekke det halvoffentlige svenske firmaet Flygtekniska Försöksanstalten (FFA) inn i saken. I en omfattende rapport konkluderte FFA med at kraftig turbulens fra jagerflyet må ha forårsaket havariet.

Partnair-brødrenes prosessfullmektig, advokat Geir Winters, sier at saken bevismessig er kommet vesentlig lengre enn da den var oppe i byretten.

Ifølge tidligere pressoppslag vil retten få tilgang til et lydbåndopptak av det som ble sagt mellom føreren av F-16 flyet og flygelederen ved Oslo kontrollsentral da de to flyene passerte hverandre. Dessuten kommer retten til å få seg forelagt annen informasjon som ikke har vært presentert i rettslig sammenheng tidligere.

Vil ta uker

Tolle Stabell hos Regjeringsadvokaten skal representere Forsvaret og staten når saken skal behandles i lagmannsretten.

-Forsvaret bestrider at F-16 flyet forårsaket ulykken, og vi mener at forklaringen på ulykken er gitt i rapporten fra Havarikommisjonen for Sivil Luftfart, sier Stabell.

Han tror at forhandlingene i retten kommer til å strekke seg over flere uker og henimot nyttår. Ellers har ikke Stabell noen kommentarer og viser til rettssaken som begynner i lagmannsretten tirsdag

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere