– Saken etterforskes fremdeles, men vi har per i dag ingen mistenkte. Vi har sikret og analysert elektroniske spor, og ser at disse så langt peker i retning av utlandet, skriver politiadvokat Erik T. Hansen i en epost til Nationen.

Flere viktige systemer ble satt ut av spill hos Nortura da dataangrepet rammet i fjor. Nortura har lenge pekt mot Øst-Europa som et mulig opprinnelsessted for angrepet.

– Sikring av elektroniske spor i utlandet er en tidkrevende prosess, men vi har tro på at den kontakt vi har etablert med tjenestetilbydere i utlandet og politiet i de aktuelle land vil kunne lede oss ytterligere på sporet av den eller de ansvarlige, skriver Hansen.

Også Kripos har bistått i etterforskningen av angrepet, som har kostet Nortura rundt 36 millioner kroner hittil.

Dataangrepet rammet selskapet den 21. desember i fjor. Selskapet måtte stenge IT-systemene sine, og fjernet nettilgangen på flere av sine driftssteder. Først 3. januar gjenopptok selskapet driften ved hjelp av midlertidige løsninger for å ta igjen arbeidet som måtte utsettes i julen.

Oslo-politiet har etterforsket dataangrepet med bistand fra Kripos.

(©NTB)