RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Politiet skal ta Uber-sjåførene

Politiet mener at Uber er en pirattjeneste og varsler derfor at Uber-sjåførene kan vente seg reaksjoner.
Politiet mener at Uber er en pirattjeneste og varsler derfor at Uber-sjåførene kan vente seg reaksjoner. Foto: Tommy H. S. Brakstad (Nettavisen)
Politiet mener at Uber er en pirattjeneste og varsler derfor at Uber-sjåførene kan vente seg reaksjoner.

– Vårt klare utgangspunkt er at denne formen for persontransport, som beviselig drives uten nødvendige tillatelser, er piratvirksomhet helt i strid med yrkestransportloven, sier politiadvokat Arne Waldemar Nielsen til Dagens Næringsliv.

Politiet engasjerer seg i saken nå etter at transportløyveavdelingen i Oslo kommune gikk til anmeldelse av Uber ved juletider. Politiet har brukt tiden fram til nå til å vurdere tjenesten opp mot regelverket, og politiet har også sett på hvordan andre land slår ned på Uber. I Tyskland er tjenesten ulovlig, men Uber finnes i 45 land.

Ubers norske sjef, Carl Edvard Endresen, avviser at tjenesten er ulovlig.

– Vi mener at vi opererer innenfor det rammeverket den nåværende lovgivningen gir. I tillegg har vi en konstruktiv dialog med de relevante myndigheter hva angår de fordelene Uber kan bringe til Oslo, inkludert redusert trafikk og lavere CO2-utslipp, sier Endresen, som legger til at Uber vil støtte sjåfører som blir straffeforfulgt.

Politiets nye linje i Norge er i strid med Konkurransetilsynets syn på saken. Tilsynet vil ha slutt på løyver i drosjemarkedet og prisregulering. Alle skal få kjøre drosje. Løyver skal knyttes til selskapet og ikke hver enkelt bil, uttalte tilsynsdirektør Christine B. Meyer i mars.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere