Postens app sporer hvor du er

Venstres Sveinung Rotevatn mener Posten bommer når de sporer kundene sine via pakkesporingsappen.

Venstres Sveinung Rotevatn mener Posten bommer når de sporer kundene sine via pakkesporingsappen. Foto: Alexander Winger/skjermdump Posten

- Posten har en app som gir inntrykk av at den sporer pakker, mens den i realiteten sporer deg.

Posten har en egen app for iPhone og Android som lar deg spore pakker. Men sporer den egentlig deg også?

Når du har registrert deg som bruker sjekker appen om det er noen pakker registrert på ditt telefonnummer. Du kan også bruke et sporingsnummer eller scanne en strekkode. Apper ser også pakker du har sendt, så lenge de er sendt med sporingsnummer. Det tredje appen gjør er å vise hvilke postkontor som er i nærheten av der du er enten som en liste eller via ett kart. Altså den sporer hvor du er.

I den siste oppdateringen av appen ble det også lagt inn en funksjon som minner deg på å hente pakken din når du er i nærheten av postkontoret pakken ligger på. Den funksjonen bruker det som kalles geofencing.

Klikk på bildet for å forstørre.

I oppdateringen fra 19. mai har Posten lagt inn en funksjon som sporer når du er i nærheten av postkontoret ditt. Foto: Skjemdump Appstore

- Appen sporer deg

Venstres Sveinung Rotevatn er onsdag gjesteredaktør i Nettavisen. Han reagerer på den nye funksjonaliteten i Postens sporingsapp.

- Posten har en app som gir inntrykk av at den sporer pakker, mens den i realiteten sporer deg. De fleste leser ikke vilkårene når de godtar en applikasjon. Jeg mener bedrifter har et ansvar om å gå varsomt frem. Heleide statlige selskap, som Posten er, har et særlig ansvar, sier Rotevatn.

- Tankeløst av Posten

Han er redd for at vi er i ferd med å få et samfunn hvor folk hele tiden trykker ja på så mange sporinger at man får et helhetlig bilde av hva alle gjør til enhver tid.

- Vi politikere må si ifra når vi kan og sende tydelige signaler til bedrifter om å være forsiktige. Hvor du er og kontaktlisten din er sensitiv informasjon som kan komme på avveie, misbrukes eller brukes i kommersiell øyemed.

- Jeg vil be Posten gå en runde til og fjerne denne funksjonen. Folk er klar over at pakker blir hentet på ett postkontor og de trenger ikke å minnes på dette. Jeg synes dette er tankeløst av Posten og en unødvendig funksjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Jeg synes dette er tankeløst av Posten og en unødvendig funksjon, sier Nettavisens gjesteredaktør og Venstre-politiker Sveinung Rotevatn. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)

Datatilsynet reagerer

Datatilsynet stusser også over den nye funksjonen.

- Formålet med appen er å gi deg beskjed om når pakken din har kommet til postkontoret ditt. Den kan jo bare ligge på ett postkontor. Her synes jeg posten gir dårlig informasjon om hva appen egentlig gjør, sier Atle Årnes som er fagdirektør for teknologi i Datatilsynet.

- Geofencing, som altså brukes i appen, sporer deg egentlig hele tiden. Geofence kan sammenlignes med et elektronisk gjerde. Når du krysser en forhåndssatt grense, for eksempel under 100 meter fra det aktuelle postkontoret, sier den ifra om at du ikke må glemme å hente pakken som venter på deg, sier han til Nettavisen.

Årnes ser gjennom informasjonen Posten har gitt i pakkesporingsappen, både for iPhone og Android.

- Bør holde seg til formålet

- Det er voldsomt mange tilganger appen ber om bare for å spore en pakke. Det ønsker tilgang til kamera, kontakter, lokasjon og så videre. Dessuten er det veldig rotete og dårlig beskrevet hvordan personopplysningene håndteres, sier Atle Årnes.

- Posten bør se på hva som e formålet med appen, som er å gi deg beskjed om når pakken har kommet til postkontoret ditt. De sjekker lokasjonen din. Da må de si hva de bruker den til, det kan jeg ikke se at de beskriver. Det som er viktig for Datatilsynet er at de beskriver hvorfor de ber om de forskjellige tilgangene. For å berolige kunder er det vanlig å være veldig klar på dette.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fagdirektør for teknologi, Atle Årnes, i Datatilsynet ber Posten se på formålet for appen. Foto: Hans Fredrik Asbjoernsen (Datatilsynet)


- Er det problematisk at Posten, som er statlig eid, overvåker kundene sine på denne måten?

- For iPhone er det mulig å skru av lokasjonen i personverninnstillingene. Det kan du ikke med Android. Dataminimalisering er viktig. At man bare ber om de tilgangene en må ha for å oppnå formålet. Skal man ha tilleggstjenester er det fint om disse kan skrus av og på.

Mange hopper over å lese vilkårene når nye apper installeres eller oppdateres.

- Er sporingen i Postens app innenfor det som er greit?

- Det er vanskelig å si, for de har forklart dette så dårlig. Det kan være greit, med en bedre forklaring. Men jeg ville bedt de se på formålet med appen. Jeg mener de bør forholde seg mer til formålet, sier fagdirektøren i Datatilsynet.

Mye bruk av sporing

Det er fort gjort å si ja når en app ber deg om tilgang til plasseringen din, uten å tenke så mye på konsekvensene.

- Når en app ber om plasseringen din, sjekk hvorfor de ber om det og hvor lenge de lagrer lokasjonen din. Det som også er invaderende i Postens app er at de ber om tilgang til kontaktene dine. Samler de inn informasjon om vennene dine, eller bruker de de bare når du ber om at de brukes? Generelt er det en del tilganger du bør sjekke beskrivelsen av. Er beskrivelsen uklar, betyr det at formålet er uklart.

Datatilsynet får ofte henvendelser rundt smarttelefoners apper.

- Ofte går det på usikkerhet rundt hva appen gjør når den ber om tilgang. De mest gjentagende spørsmålene går på lokasjon og tilgang til kontaktlisten. Det føles mest invaderende på folk. Det er stadig mer bruk av informasjon fra smarttelefonene, som opplysninger fra mobilens sensorer. Disse opplysningene forteller mye om oss, sier Atle Årnes.

Plassering av en telefon kan gjøres på grunnlag av basestasjon, GPS, hvilket WIFI-nettverk du er i nærheten av, og nå også Bluetooth.

Posten vil ikke fjerne funksjonen

Postens pressesjef John Eckhoff skulle ønske Rotevatn og datatilsynet hadde satt seg ebdre inn i hva appen tilbyr.

- Tjenesten har kommet etter innspill fra kundene våre og den er veldig populær blant brukerne. Selv om du handler melk og brød i Post i butikk er det ikke sikkert du husker at du har en pakke å hente, sier Eckhoff til Nettavisen.

Han understreker at appen ikke lagrer informasjonen om hvor brukerne er.

- Telefonen registerer hvor kunden er og og vi sender varsel. Vi er overhodet ikke interessert i hvor våre kunder befinner seg, men det er fint at de får hentet pakkene sine. Vi har ingen planer om å fjerne funksjonen.

Brukere av appen kan foreslå endringer direkte i appen. Så langt har Posten fått 6000 tilbakemeldinger. De har ikke fått noen negative reaksjoner på geofencingen.

- Det er en nyttig funksjon. Hvis ikke hadde vi ikke lagt den inn. Vi har ikke noe behov for å vite hvor kundene er, men vi ønsker å gi de et best mulig tilbud.

Han understreker at det er mulig å skru av lokalsjonstjenestene i personverninnstillingene på telefonen.

- Geofencingen finnes bare i iPhone-versjonen, ikke Android, sier John Eckhoff.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.