RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pris til heftig dame

Sist oppdatert:
First 50 er tøff utenpå og lekker inni, og sjarmerte «Sjøen for alle»-juryen i senk. Se bildene!

Toppmodellen i First-serien til det franske Beneteau-verftet er ikke en båt for hvem som helst. Far, mor og to små barn drar ikke på seiltur alene i 50 fot, og prisen på oppunder 3 millioner gjør at den aldri blir annet enn en drøm for folk flest.

Men det er ofte drømmebåtene som viser veien fremover!

Flere bilder helt nederst!

Premierer nye ideer
Juryen som kåret beste seilbåt under «Sjøen for alle» valgte denne gangen å legge mer vekt på design og originalitet, enn på pris og miljøhensyn. First 50 er den største og dyreste av de nominerte båtene, og dekket er kledd med anselige kvadratmeter teak. I begrunnelsen sin skriver juryen:

- Cockpiten er stor, ren og åpen, dekket er flush med liten motstand for bølger. Fra hva som kan bedømmes fra land vil båten være en skarpseiler. Det er likevel under dekk båten er mest oppsiktsvekkende. Lyst treverk, tøff belysning, materialvalg og stil. At de fremdeles, i likhet med de fleste andre, bruker teak på dekk og i cockpit trekker ned, men Beneteau er i ferd med å ta miljøet på alvor og har sluttet med regnskogstreverk under dekk.

Nettavisens lesere ville ha Oceanis 40 på topp.
Nettavisens lesere ville ha Oceanis 40 på topp.

Nettavisens lesere var ikke enige med juryen i valget. I avstemmingen endte Oceanis 40 på topp, fulgt av Hanse 430e. Begge disse er fantastisk flotte båter, til en pris som gjør dem til fornuftige kjøp for folk med normalt velfyllte lommebøker.

Her kan du lese om alle de nominerte seilbåtene!

Mini megayacht
For First 50 er på mange måter en krympet megayacht, med smekre linjer og et lavt og elegant overbygg

Luken i hekken kan svinges ut og ned.
Luken i hekken kan svinges ut og ned.

Cockpiten er enkel og funksjonell. Det finnes et bord pakket ned under dørken, og akterluken kan vippes ned og bli badeplattform og landgang. Ellers er cockpiten strippet for luksus og komfort.

Det er nesten som om båten er laget for å bli seilt av et profesjonelt mannskap.

Båten mangler løygang. Skjøtet til storseilet er festet til en vinsj midt i cockpiten. De to rattene er festet i cockpitsidene for å gi mer rom å bevege seg på.

Lekkert og minimalistisk.
Lekkert og minimalistisk.

Under dekk
Går du inn i båten blir du nesten overveldet. Det er et hav av plass! Romfølelsen forsterkes av den lyse innredningen med minimalistiske rette linjer og glatte flater. Lyssettingen er kreativ: Dørken er lyssatt med små spot’er under benkene, og en lysskinne i taket lyser opp himlingen.

Kjøkkenet er T-formet, og det er satt av plass til et stort kartbord. Inntil sofabordet står det to krakker med skinnseter. Det samme skinnet finner vi igjen i garderobeskapene i lugarene.

De to akterlugarene har garderobeskap i skinn.
De to akterlugarene har garderobeskap i skinn.

Romslige lugarer
Båten leveres med kun ett innredningsalternativ: En stor lugar i baugen med tilhørende bad, og to romslige gjestelugarer akter. Disse deler badet som ligger på babord side nedenfor trappen inn fra dekk.

Premiert
Prisen som beste seilbåt under «Sjøen for alle» er ikke den første First 50 mottar. SAIL-magazine utropte den til beste båt i 2006, og båten har også mottatt en italiensk pris. Den gikk også til topps da Seilas inviterte leserne sine til å stemme frem årets båt 2006.

Teknisk
Totalt seilareal er 138,7 m². Båten er utstyrt med en 75 hester Yanmar diesel, med tank på 237 liter. Vanntanken tar 568 liter, og båten har 40 liters varmtvannstank.

Flere bilder nedenfor!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere