RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Refser Jernbaneverket etter krasj

Jernbaneverket legger seg flat for kritikken fra Havarikommisjonen etter en togulykke i Bodø da bremsene sviktet.

- Det skjedde en rekke forhold rundt denne ulykken som aldri skulle skjedd. Det skal ikke skje, og vi har nå gått ut aktivt for å hindre at det skjer igjen, sier informasjonsdirektør i Jernbaneverket Jan Erik Kregnes til avisa.no, de streikende journalistenes nettavis.

Det var onsdag 17. september 2003 ulykken at bremsene sviktet ved innkjøring på Bodø stasjon. Toget braste inn i endebutten på stasjonen. Lokføreren greide å hoppe av toget i siste sekund, og slapp unna ulykken forslått og med brukket tå. Havarikommisjonen refser likevel både Jernbaneverket og lokføreren for flere forhold i en rapport avgitt 21. mai.

Egentlig skulle CargoNet utført transportoppdraget med fiberoptisk kabel denne dagen, men da de ikke hadde trekkvogn, ba bedriften Jernbaneverket om hjelp.

Men Havarikommisjonen slår fast at Jernbaneverket bare kan stå for drift av kjørevei, trafikkstyring og museumstogkjøring, og ikke kommersiell transport av denne typen.

«Jernbaneverket hadde derved ikke tillatelse til å utføre denne transporten,» heter det i rapporten som konkluderer med at toget med en bruttovekt på 141 tonn aldri skulle hatt høyere hastighet enn 45 km/t. På ulykkestidspunktet var hastigheten 51 km/t.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere