RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NYTT STASJONSOMRÅDE: Slik planlegges stasjonsområdet ved Sundvollen i reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16. Her ser vi også hvordan kryssingen av Kroksund blir med ny E16.
NYTT STASJONSOMRÅDE: Slik planlegges stasjonsområdet ved Sundvollen i reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16. Her ser vi også hvordan kryssingen av Kroksund blir med ny E16. (Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16)

Reguleringsplanen er klar: Slik blir den nye Ringeriksbanen og E16

Sist oppdatert:
Ny jernbane vil gi reisetid på 20 minutter mellom Sandvika og Hønefoss.

HØNEFOSS (Ringerikes Blad): Reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16 er offentliggjort. 

Fellesprosjektet omfatter 40 kilometer med dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss (Ringeriksbanen), samt 15 km med ny E16 fra Høgkastet ved Sundvollen til Hønefoss.

Ringeriksbanen vil gi en reisetid fra Sandvika til Hønefoss på 20 minutter, med stopp på Sundvollen. Det er 50 minutter raskere enn i dag. Det knytter Ringeriksregionen sterkt sammen med bo- og arbeidsmarkedet rundt Oslo.

Av reguleringsplanen går det blant annet fram at Fellesprosjektet ikke anbefaler kryss på Helgelandsmoen.

– De reisende blir vinnerne, konkluderer Fellesprosjektet for Ringeriksbanen og E16 når de legger fram reguleringsplanen. De trekker fram en reisetid på 20 minutter med tog mellom Hønefoss og Sandvika, 50 minutter mindre enn i dag.

Les om Ringeriksbanen i Ringerikes Blad

Kryss ved Elstangen

Reguleringsplanen omfatter to løsninger på henholdsvis Helgelandsmoen og Mælingen. På Helgelandsmoen er det laget løsninger med og uten kryss. Fellesprosjektet anbefaler ikke kryss på Helgelandsmoen av kostnadsmessige årsaker.

Oversiktskart viser fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

Kostnadene er også årsaken til at det blir anbefalt fylling og to kortere bruer ved Mælingen, i stedet for lang bru.

Ved Kroksund er det valgt en nordlig løsning for E16-brua. Det legges opp til kryssløsning ved Elstangen.

Ekstra stasjon ved Ve

Ved stasjonsområdet i Hønefoss beholder Fellesprosjektet løsningen med togparkering ved Tolpinrud. Dette er en løsning beboere i området har reagert sterkt på.

Det blir kryssløsninger både ved Styggdal og Ve. Nytt i reguleringsplanen er at det åpnes for en ekstra stasjon på Bergensbanen ved Ve.

Slik ser forventet fremdriftsplan for jernbane og vei ut.

Tidligere har det vært jobbet med stasjonsløsning ved Styggdal/Tolpinrud, men dette har man gått bort fra av plasshensyn. Nå åpnes det for å bygge en stasjon ved Ve etter at Ringeriksbanen er fullført.

Fakta: Slik er planene for Ringeriksbanen og E16

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • 40 kilometer dobbeltsporet jernbane (Ringeriksbanen) fra Sandvika til Hønefoss.
  • 16 kilometer ny firefelts motorvei fra Høgkastet til Hønefoss.
  • Ringeriksbanen skal grene av fra Askerbanen ved Jong vest for Sandvika og føres i en 23 kilometer lang tunnel til Sundvollen. Her planlegges det stasjon med plattformer på bru og tilhørende fylling over Kroksund. Utfylling i Kroksund planlegges for fremtidig byutvikling.
  • På E16 planlegges fullt motorveikryss ved Elstangen, før veien føres på bru over Kroksund cirka 700 meter sør for dagens kryssing av Kroksund.
  • Fra Bymoen planlegges vei og bane i felles trasé over Bymoen, Helgelandsmoen, Mælingen, Prestemoen og Styggedal fram til Tolpinrud.
  • Det er Samferdselsdepartementet som har beddt Bane Nor og Statens vegvesen om å sette i gang planlegging av Ringeriksbanen og E16.

(Kilde: Bane Nor, Statens vegvesen)

Se flere saker i Ringerikes Blad 

Når Ringeriksbanen står ferdig er planen å kjøre InterCity-tog mellom Oslo og Hønefoss hver halvtime.

Last ned reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16 her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere