RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reklamebibler var bløff

Sist oppdatert:
Hele medie-Norge gikk på limpinnen da aksjonsgruppen Adbusters Norge serverte "nyheten" om at reklamefinansierte bibler skulle tilbys ungdomsskoler over hele landet. Alt var bare bløff.

– Vi gjorde ikke dette for å være morsomme, men fordi vi har en politisk agenda, sier Joachim Henriksen til Vårt Land. Aksjonen var en protest mot reklame i den norske skolen.

Før helgen sto Henrichsen fram i flere medier under dekknavnet Dennis Bakke, som prosjektleder for GratisBibel, og fortalte at det var sendt ut tusenvis av brosjyrer til ungdomsskoler og menigheter.

Planleggingen av medie-stuntet hadde foregått siden april. Ved hjelp av bibler med McDonalds-logo, manipulerte annonser og et falsk tips til NTB gikk historien sin seiersgang i alle kanaler.

TV 2 Nettavisen var en av avisene som ble lurt av Adbusters Norge. Torsdag i forrige uke brakte vi blant annet et intervju med Human-Etisk Forbunds informasjonssjef Jens Brun-Pedersen, som kalte reklamebiblene for "usmakelige".

Adbusters er et internasjonalt nettverk som arbeider for mindre kommersialisme, reklame og kjøpepress. Hvem som er med i det norske nettverket, vil Henriksen ikke si noe om.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere