RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Resett ville betale 400.000 for Skei Grande-intervju: - Helt forkastelig


TILBUDT GIGANTSUM: 26-åringen som er blitt rammet av rykteflommen om kulturminister Trine Skei Grande (V), forteller til VG at han ble tilbudt 400.000 kroner av Resett for å fortelle sin historie til nettstedet.
TILBUDT GIGANTSUM: 26-åringen som er blitt rammet av rykteflommen om kulturminister Trine Skei Grande (V), forteller til VG at han ble tilbudt 400.000 kroner av Resett for å fortelle sin historie til nettstedet. Foto: Mariam Butt (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Ekspert på presseetikk mener troverdigheten undergraves.

Den 26 år gamle mannen som er blitt rammet av rykteflommen om kulturminister Trine Skei Grande (V), og som nå snakker ut til VG om hendelsen som skjedde da han var 17 år gammel, forteller til VG at han ble tilbudt 400.000 kroner av Resett for å fortelle sin historie til nettstedet. 

Det sjokkerer ekspert på offentlighetsloven og presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen.

- Undergraver troverdigheten

- Det mener jeg er helt forkastelig, sier han til Nettavisen, og utdyper:

- Hvis dette er riktig, mener jeg det undergraver troverdigheten til Resett fullstendig. Hvis det er måten å få ut historier på, at man skal betale 400.000 kroner for en historie med en karakter av denne typen, har det ingenting med seriøs journalistikk å gjøre. Hvis Resett skal ta opp kampen og være et alternativ til det de kaller «mainstream media», er ikke dette måten å gjøre det på. Det undergraver Resetts seriøsitet og troverdighet, sier Bodahl-Johansen.

Det høyreorienterte og svært kontroversielle nettstedet Resett ble lansert i 2017. Det er blant annet finansiert av milliardærene Øystein Stray Spetalen og Jan Haudemann-Andersen.

Vil ikke kommentere beløpet

Til VG bekrefter mannen bak Resett, Helge Lurås, at nettstedet har tilbudt penger til 26-åringen, men vil ikke si noe om beløpet.

- Vi mener det er en viktig sak og en belastning involvert for vedkommende, sier Lurås til avisen.

26-åringen selv sier til VG at han opplevde trykket som oppsto i sosiale medier som svært belastende.

- Det oppleves som ekstremt påtrengende; Resett har sågar tilbudt meg 400.000 kroner for min historie, sier han.

Vær Varsom-plakatens punkt 3.11 beskriver betaling av intervjuobjekter, og slår fast følgende:

«Pressen skal som hovedregel ikke betale kilder og intervjuobjekter for informasjon. Vis moderasjon ved honorering for nyhetstips. Det er uforenlig med god presseskikk å ha betalingsordninger som er egnet til å friste mennesker til uberettiget å trå innenfor andres privatsfære eller gi fra seg personsensitiv informasjon.»

GUNNAR STAVRUM: Rykter og sverting er noe annet enn journalistikk

I norsk sammenheng ble kjendismagasinet Se og Hør i 2010 felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) for brudd på god presseskikk da de betalte 12.500 kroner til en 21-åring for å stå frem om sitt forhold til Jonas Bergström, den svenske prinsessen Madeleines daværende forlovede.

- Umoralsk

- Jeg synes det er presseetisk helt uakseptabelt, men også menneskelig sett helt umoralsk, med betaling for informasjon, sier Bodahl-Johansen.

- Vu vet fra andre land, som har hatt en del tilfeller med dette, at man for penger kan si langt mer enn det man egentlig kan stå for eller er den virkelige historien, mener han.

Nettavisen har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Helge Lurås i Resett, uten å lykkes.

Har du sett denne?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere