Ribbet for all luksus

Men seilmaskinen Archambault 35 er rimelig, og stappfull av funksjonelle løsninger. Se video og bilder!

30.11.06 14:52

Archambault 35 har skapt store overskrifter, den er kåret til årets båt av det franske båtbladet Voile, og den har gjort det meget bra på regattabanene i sommer. Ikke rart at verftet har måtte doble produksjonen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Rendyrket
Seilegenskapene er i fokus, mens alt det som bare ser imponerende ut på en messe er tatt vekk. Et rendyrket og kompromissløst konsept!

Rask og billig
A 35 er en klar utfordrer til X-35 og First 34.7. Per Engdahl, som har agenturet for båten i Skandinavia, hevder at båten er raskere og 300.000 svenske kroner billigere enn X-35. Noe LYS-tall har den ennå ikke fått men Engdahl egner med at det vil havne på 1,34, det samme som X-35.

Seilas prøveseilte båten i vind fra 2-6 m/s utenfor Stockholm i november. Båten er lett, og har mye duk. Selv om fokka bare er på 109% skyter den fart selv i det minste pust. Vi hadde supereffektive slag, og hadde gjenopptatt farten på noen sekunder.

I vindkastene måtte vi kjøre storseilet, og vi savnet folk på ripa. Det gir stor effekt på en så bred båt.

Se flere bilder og video fra prøveturen hos Seilas!

Med lillefingeren
På slør fikk vi glede av baugsprydet og den asymetriske spinnakeren. Denne var egentlig sydd som en brøkdelsspinnaker, men kun masthead spinnaker-fallet var tredd i, så det var det vi måtte bruke.

Vi seilte neste like fort som vinden. Opp mot 7 knop i 8 knops vind. Å jibbe i en slik fart er lekende lett. Med nesten null trykk i storseilet kan det legges over med lillefingeren. Men å seile med genaker samtidig som man snakker i telefon er ikke lett. Slik seiling krever konsentrasjon, og vi opplevde en broach i et kast på ca 6 m/s.

Klikk på bildet for å forstørre.

Funksjonell
Cockpiten er et av de største fortrinnene på denne båten. Den er gigantisk, både bred og lang. Layouten er også meget godt lagt opp.

Under dekk er innredninger skjøvet fremover. Det begrenser plassen, men den plassen som finnes er meget godt utnyttet. Under dekk er båten så langt fra Örust stil som man kan komme. Hovedinnredningen er laget i glassfiber med kun detaljer i tre. I byssa finner du ingen skuffer men en dyp brønn hvor det er plass til flere termoser og matpakker. Alle seriøse regattaseilere bruker en bærbar PC, men få har laget et kartbord tilpasset slik bruk. Det finer du på A35!

Klikk på bildet for å forstørre.

Rorkult
Storseilskjøte er bak rorstammen, så storseilstrimmeren kan sitte bak rormannen og ha tilgang til alt han trenger på ett sted. Det er lenge siden jeg har seilt en så stor båt med rorkult, og det var en skikkelig opptur. Jeg ble skikkelig sugen på å seile en tett baneseilas. Rorkulten gir suveren kontroll, og er undervurdert av markedet etter min mening. Jeg kan heller ikke huske å ha sittet så behaglig til rors tidligere. Du kan få båten med ett stort ratt, men jeg ville ikke valgt en slik løsning.

Wire-rigg
Dekksutstyret er prioritert høyt og holder mål i massevis. Skjøter, fall og akterstag er produsert i kunststoffet Dyneema. Båten har ikke Rod-rigg, men Dyform wire hvor hver metalltråd har en form slik at de sitter tettere. Ikke så dyrt som Rod, men bedre en vanlig stålwire.

Båten blir kanskje å se på «Sjøen for alle» i mars.

Se flere bilder og video fra prøveturen hos Seilas!

Her finner du nettsidene til Archambault Boats, og den svenske importøren Boat Charter Stockholm.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.