Ringen sluttet for t-banen

Sporlegging ved Sinsen T-banestasjon. Sporleggingsmaskinen i gang ved Sinsen T¿banestasjon. Bakre del av utleggingsenheten er 150 meter nærmere Storo.

Sporlegging ved Sinsen T-banestasjon. Sporleggingsmaskinen i gang ved Sinsen T¿banestasjon. Bakre del av utleggingsenheten er 150 meter nærmere Storo. Foto: Samferdselsetaten Oslo kommune

T-baneringen er en realitet, men først neste år får Oslo sporveiers passasjerer glede av sammenkoblingen og den nye Sinsen stasjon.

13.07.05 13:44

T-baneringen mellom Storo og Carl Berners plass vil være anleggsområde fram til neste høst, men denne måneden skjedde den historiske sammenkoblingen. Sinsen stasjon begynner også å reise seg. Her holder man på med takkonstruksjonene, mens skinnene er lagt.

Se videoanimasjon av Sinsen stasjon her.

Ferdig høsten 2006
- Neste sommer blir anlegget overlevert til Oslo Sporveier. Det er ennå ikke avklart når åpningen vil finne sted, men kanskje vil man vente til skolestart høsten 2006, sier fungerende sikkerhetssjef i Oslo Banedrift, Ole Petter Evang, til TV 2 Nettavisen.

Det er heller ikke laget noen ruteplan, slik at det fortsatt er uavklart hvilke linjer som skal innlemmes i t-baneringen.

- Om det blir linje fem eller ikke, kan vi derfor ikke si ennå, sier Evang.

Koblet med Grorudbanen
Helgen 1. til 3. juli ble indre spor koblet sammen med Grorudbanens linje mot sentrum, like før Carl Berners plass. Helgen 8. til 10. juli ble t-baneringens ytre spor koblet sammen med Grorudbanens linje 5 til Vestli.

T-baneringen er et gammelt prosjekt, som nå omsider nærmer seg realisering. Reguleringsplan for t-baneringen ble vedtatt i 1997, som en del av Oslopakke 2. Oslo kommunes samferdselsetat er byggherre.

- Bra for Nydalen
- Dette blir et godt tilbud for befolkningen, særlig med tanke på utbyggingen i Nydalen, sier Evang.

Når t-baneringen er ferdig, har Oslo Sporveier flere planer liggende klare. Det neste blir en oppgradering av Kolsåsbanen, som blant annet skal få en standardheving blant annet med tanke på høyere fart og flere vogner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag