RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ringte kona fra kjølen

(TV 2)
Sist oppdatert:
BERGEN (TV 2 Nettavisen): - Jeg sto oppå kjølen, med bare bukse, skjorte, genser og mobiltelefon, forklarte losen. Mens han klamret seg til det kantrede skipet, ringte han kona og fortalte hva som hadde skjedd. Les den dramatiske beretningen her.

Under sjøforklaringen i Bergen mandag forklarte losen seg om det dramatiske hendelsesforløpet. Hans oppgave var å bistå kapteinen i det vanskelige farvannet gjennom Vatlestraumen.

Og mens den norske kapteinen på «Rocknes» fortsatt er savnet, berget losen på mirakuløst vis livet da lasteskipet gikk rundt mandag 19. januar.

- Jeg kommer meg i aller siste sekund ut døra på babord broving og griper tak i rekkverket på babord side. Jeg vet ikke hvordan jeg kom meg opp selve skutesiden, forteller losen.

- Jeg registrerte at personen som hadde åpnet døra for meg, klorte seg fast til rekkverket på babord side. Jeg vet ikke hvor det ble av ham i ettertid, sier han i sjøforklaringen.

Ringte kona
Etter å ha kommet seg ut av skipet, fortsatte losen opp skutesiden.

- Jeg bare sprang rundt skutesiden da båten tippet.

- Jeg sto oppå der, med bare bukse, skjorte og genser samt mobiltelefon. Jeg ringer til kona mi, forteller hva som har skjedd og ber henne kontakte losoldermannen for Vestlandet.

- Jeg forsøkte å se på klokka, men greide ikke registrere tiden, forklarte losen videre.

- Gikk på et skjær
Dramatikken på «Rocknes» startet flere minutter tidligere.

Losen tror «Rocknes» gikk på et skjær, og i sekundene før han kjente flere rystelser i skipet, virket alt normalt. Losen sto på styrbord side for å overvåke, og kapteinen kom bort.

- Vi sto begge og så mot Revskolten lykt og nedover videre sørover. Det var en avslappet og god atmosfære på broen - en helt normal situasjon, forteller han.

Ifølge losen kjente verken kapteinen eller losen at noe var galt sekundene før de første rystelsene.

- Da vi hadde Revskolten rett foran, kjente vi to små rystelser i skipet. Det var ikke mulig å si hvilken side av skipet rystelsene kom fra.

Den norske kapteinen skal ifølge losen ha sagt: «Jeg tror vi var nedpå».

Slo alarm
- Det kan være fra 5 til 30 sekunder, en periode jeg ikke klarer å huske nøyaktig hva som skjedde. Da jeg fikk summet tankene, var jeg redd vi skulle kjøre på Hilleren med båten. Så skrek jeg til rormannen, forteller losen.

I samme tidsrom sendte kapteinen ut mayday på VHF-en og slo generell alarm i båten.

- Etter at jeg hadde sagt hardt styrbord til rormannen, fortsetter båten å krenge til styrbord. Nesten som et desperat forsøk sier jeg til rormannen: «Hardt babord», forteller losen.

- I samme tidsperiode hører jeg kapteinen si: «Steng alle vanntette dører». Han sier også et eller annet om en nødprosedyre.

Losen sto på dette tidspunktet i styrhuset.

- Det var akkurat som om skipet lå litt stille, nesten som det tok en pause i krengningen. Jeg husker jeg tenkte: Heldigvis, nå stopper hun å krenge.

Men etter noen få sekunder fortsatte skipet å krenge.

Droppet vest - overlevde
Losen forsto at han måtte komme seg ut av styrhuset for å berge livet.

- Jeg hadde redningsvesten i bagen min, midt i båten. Jeg så en person som åpnet en dør i akterkant av brovingen på andre siden, og vurderte at jeg ikke hadde tid til å hente redningsvesten midt i båten.

- Det var personen som åpnet døra, og det faktum at jeg ikke gikk tilbake for å hente redningsvesten, som reddet livet til mitt, sa losen under sjøforklaringen.

- Hadde ikke han åpnet den døra på babord side, hadde ikke jeg sittet her i dag, forteller losen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere