RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Roald Amundsens polarskip Maud tilbake i Norge etter 100 år


Roald Amundsens gamle polarskute Maud viste seg fram i Bergen mandag formiddag. Den slepes fra Grønland til Vollen i Asker hvor den er ventet å ankomme lørdag 18. august.
Foto: Jan Wanggaard / NTB scanpix
Roald Amundsens gamle polarskute Maud viste seg fram i Bergen mandag formiddag. Den slepes fra Grønland til Vollen i Asker hvor den er ventet å ankomme lørdag 18. august. Foto: Jan Wanggaard / NTB scanpix Foto: ( NTB scanpix )
Hundre år etter at polfarer Roald Amundsen seilte ut fra hovedstaden i sitt nye skip Maud, kom restene av skipet hans omsider tilbake i Norge.

Vraket av det gamle polarskipet ble mandag formiddag slept inn i Vågen i Bergen. Sist skipet lå i en norsk havn, sto Roald Amundsen om bord.

Det er prosjektet «Maud Returns Home» som har stått bak hevingen og fraktingen av Amundsens polarskip, som har ligget i nesten 90 år halvveis under vann på en strandkant nord i Canada.

– For oss er dette spesielt. Vi har holdt på i veldig mange år med å få til dette prosjektet. Det er viktig historie som kan bli synliggjort. Hele båten er veldig tæret av tiden, men til å være en 100 år gammel båt som har ligget på havets bunn i 90 år, er den i god forfatning. Det er ikke råte i noe av treet, sier prosjektleder Jan Wanggaard til Bergens Tidende.

Nordøstpassasjen

På sin berømte sydpolferd i 1910–1912 fikk Amundsen låne Fridtjof Nansens skip Fram. I forkant av sin neste ekspedisjon derimot, fikk Amundsen bygd sitt helt eget polarskip, Maud, som ble bygd av båtbygger Christian Jensen i Vollen i Asker.

Amundsen seilte ut fra Christiania i 1918 med et mannskap som inkluderte Oscar Wisting og Helmer Hanssen, som begge var med på sydpolsferden. Målet var å drive til Nordpolen, men etter flere år fast i isen, seilte de gjennom Nordøstpassasjen, sjøveien nord for Russland mellom Europa og østkysten av Asia.

Ekspedisjonen ble forsinket i flere år av ulike årsaker, og Maud endte til slutt opp i Nome i Alaska i 1925. Amundsen solgte skipet til Hudson's Bay Company, og skipet forliste til slutt i 1930 i Cambridge Bay i nordvestpassasjen, nord i Canada. Der har Maud ligget som vrak ved en strandkant i nærmere 90 år og blitt en attraksjon for dykkere.

Tilbake til Asker

I 1990 ble vraket kjøpt av Asker kommune for én dollar, og prosjektet «Maud Returns Home» startet i 2011 med mål om å få polarskipet hjem til Asker

I 2016 ble vraket hevet og har ligget på Grønland siden i fjor. 23. juni i år ble skipet slept fra vestkysten av Grønland og nådde søndag kveld omsider norske farvann.

Maud skal nå slepes langs norskekysten for å vises fram, før det lørdag 18. august omsider ankommer Vollen i Asker, hvor det hele startet for over 100 år siden. Der skal det etter planen bygges et museum for polarskipet.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere