*Nettavisen* Nyheter.

Roger kan bli den siste SAS-passasjeren fra Flesland

Foto: SKJALG EKELAND (BERGENSAVISEN)

- Jeg flyr med SAS minst én gang i måneden. De har flest avganger og best service, sier sistemann i innsjekken på Flesland.

19.11.12 21:25

Hele søndag har det pågått harde forhandlinger mellom SAS-ledelsen om fagforeningene i den konkurstruede bedriften.

Blir en ikke enige om kuttene i det kriserammede selskapet, kan det bli kroken på døren for SAS.

Fortsatt forhandlinger
Det lyste i alle vinduer i SAS-huset på Kastrup søndag kveld.

Det var aktivitet blant partene, og forhandlingene var tydelig fortsatt i gang ved 22-tiden søndag. Gjennom vinduene kunne man se at det var både mindre og større grupper i samtaler.

Ingen av dem som var til stede, var villig til å si noe til pressen som er på plass på flyplassen utenfor København.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Skjalg Ekeland

Samtidig traff BA.no han som kan bli den siste SAS-passasjeren fra Bergen lufthavn Flesland.

Roger Saksvik var sistemann som sjekket inn på avgang SK4196 klokken 2230 til Trondheim.

– Jeg flyr med SAS minst én gang i måneden. De har flest avganger og best service, mener Saksvik.

Lyset slukkes
Saksvik jobber offshore, og er avhengig av fly for å komme seg hjem til Stjørdal. Han kommer til å savne SAS om selskapet går dukken.

– Hos SAS får en i det minste kaffe og frokost på morgenflyvningene. Det får en ikke hos konkurrenten.

Mens BA.no snakker med ham, ønsker andre passasjerer de SAS-ansatte lykke til med forhandlingene. Det svares, nokså mutt, «takk, men det er ikke vi som forhandler».

SAS-personalet på Flesland fikk ikke lov til å snakke med pressen søndag kveld.

Så slukkes lyset for kvelden i SAS-skranken.

Mulig å få billettpenger tilbake
Ved en eventuell SAS-konkurs er det mange som ikke vil få pengene tilbake. Men det finnes unntak.

Passasjerer som har betalt leiebil eller hotell samtidig med flybilletten, får tilbakebetalt billettpengene.

Er billetten betalt med kredittkort, er du også sikret.

Har du bestilt leiebil eller hotell samtidig med flybilletten og betalt en samlet pris for dette, er du sikret av Reisegarantifondet. I tillegg må turen vare mer enn 24 timer.

– Da er du sikret hjemreise, og pengene er uansett ikke tapt, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til NTB.

Det regnes som pakkereise når minst to elementer av transport kjøpes samtidig, som for eksempel når du bestiller flybillett og hotell på SAS' nettsider. SAS er medlem av Reisegarantifondet som slår inn for kunden om noe skjer.

Ingen SAS-info
En mulig SAS-konkurs har ført til bekymring hos flypassasjerer som enten er underveis på reise eller har kjøpt flybillett og planlagt en tur.

På SAS' egen nettside er det om dagen kun reklame for billigturer og ikke et eneste beroligende ord for passasjerer og kunder som er blitt usikre av konkursryktene.

Forbrukerrådet og reiseforsikringsselskapene og andre samarbeidspartnere er imidlertid på banen.

Skogly hos Forbrukerrådet kan informere at dersom du har brukt kredittkort, og ikke debetkortet, kan du kreve pengene for billetten tilbake. Det gjelder kort som MasterCard, American Express og Diners.

Situasjonen er noe annerledes om man har betalt med debetkortet og kontoen er direkte belastet.

– Men i noen tilfeller har vi sett at Visa for eksempel også refunderer penger til kunder som har betalt med debetkort, sier hun.

Banken betaler
Vanlig reiseforsikring dekker normalt ikke billetten eller hjelp til hjemreise om et flyselskap går konkurs.

Skulle det blir konkurs og du sitter der med verdiløse billetter, er det selvfølgelig anledning til å melde sitt krav i konkursboet. Men flybillett verdt noen tusenlapper kommer trolig langt bak i køen.

Svenska Dagbladet har anslått at det totalt er kjøpt flybilletter hos SAS med kredittkort for 4 milliarder svenske kroner. Sveriges største bank, SEB-banken, sier at summen som avisen har beregnet for et mulig tap for kredittkortselskapene, er sterkt overdrevet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.