RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så fort ryker lappen - sjekk grensene for førerkortbeslag


FARTSKONTROLL: Tråkker du for fort på gasspedalen, kan lappen rykke, men både fartsgrensen på stedet og forholdene på veien avgjør.
FARTSKONTROLL: Tråkker du for fort på gasspedalen, kan lappen rykke, men både fartsgrensen på stedet og forholdene på veien avgjør. (Utrykningspolitiet)
Sist oppdatert:
Vet du hvor stor fartsoverskridelse som skal til før lappen ryker?

DRAMMEN (Drammens Tidende): Man skal holde seg innenfor fartsgrensen, men det er ikke alltid det skjer. Og om du lurer på hvilken hastighet som skal til for at førerkortet ryker, får du svarene her.

Natt til torsdag mistet to menn i 20-årene lappen på E18 i Sande. Begge tråkket for hardt på gasspedalen i 110-sonen. UP tok affære da den ene kjørte i 158 km/t. Den andre ble målt til 164 km/t.

Begge lå over grensen for hvor fort man kan kjøre før lappen ryker på stedet. Men hvor fort må du egentlig kjøre for at lappen skal ryke?

Under kan du se hva grensene ligger på i de ulike fartsgrensene. Dersom andre omstendigheter tilsier det, så kan førerkortet ryke ved lavere hastighet.

  • 30-sone: 56 km/t
  • 40-sone: 66 km/t
  • 50-sone: 76 km/t
  • 60-sone: 86 km/t
  • 70-sone: 106 km/t
  • 80-sone: 116 km/t
  • 90-sone: 126 km/t
  • 100-sone: 141 km/t
  • 110-sone: 151 km/t

Ifølge forskrift om tap av retten til å føre motorvogn er disse tallene forutsatt at fartsoverskridelsen skjer på tørr veibane i dagslys, på rett veistrekning uten kryss eller fotgjengerfelt, og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt.

Ifølge lovens forskrifter er det formildende om fartsovertredelsen skjer i forbindendelse med en ellers aktsom forbikjøring.

Se flere saker i dt.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere