RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS Braathens slår tilbake

Foto: Knut Fjeldstad / SCANPIX
Sist oppdatert:
SAS Braathens slår hardt tilbake mot dumpingbeskyldninger fra Konkurransetilsynet, og er innstilt på å ta saken videre i rettsapparatet.

SAS Braathens avviser bestemt Konkurrransetilsynets påstand om at selskapet har gjort seg skyldig i brudd på forbudet mot misbruk av dominerende stilling på ruten Oslo-Haugesund.

I en melding tirsdag morgen beskylder flyselskapet Konkurransetilsynet for feilvurderinger og misforståelser i saksbehandlingen, med uholdbare konklusjoner som resultat.

- Vi forstår selvsagt at det er Konkurransetilsynets plikt og oppgave å påse at loven blir overholdt, og vi aksepterer like selvfølgelig at SAS Braathens som en dominerende aktør blir gransket. Men vi må ha lov til å si fra hvis vi mener at ting går skjevt. Vi forventer nå at Konkurransetilsynet innser at feil er begått, og dermed trekker saken tilbake, sier adm. direktør Petter Jansen i SAS Braathens.

- SAS Braathens har ikke gått under, men ligget over, Coast Air i pris, sier Jansen.

I meldingen er SAS Braathens også kritisk til informasjonen fra Konkurransetilsynet.

- SAS Braathens har gjentatte ganger, både før og etter at loven trådte i kraft, bedt tilsynet om veiledning, men uten resultat. Ettersom tilsynet åpenbart legger til grunn at regelverket er klart og tydelig, burde det være enkelt å gi veiledning, mener SAS Braathens.

Videre heter det i meldingen at SAS Braathens er innstilt på å anke saken inn for tingretten.

Varslet
Konkurransetilsynet varslet SAS Braathens 8. desember om at det er aktuelt å gi et overtredelsesgebyr fordi selskapet har misbrukt sin dominerende stilling på ruten mellom Oslo og Haugesund.

Tilsynets mener SAS Braathens har satt prisene så lavt på denne ruten at de ikke dekker egne kostnader. Blant annet som følge av dette har Coast Air sluttet å betjene ruten, heter det i en melding fra Konkurransetilsynet onsdag.

SAS Braathens hadde frist til mandag 17. januar med å svare, og svaret kom like før fristen gikk ut.

Prinsipielt uenige
SAS Braathens stiller seg i brevet uforstående til Konkurransetilsynets definisjon av variable og faste kostnader.

Mens danske konkurransemyndigheter betrakter fly- og lønnskostnader som faste, er den norske oppfatningen at de er variable. Dermed konkluderer Konkurransetilsynet med at SAS Braathens' variable kostnader på ruten Oslo – Haugesund var på 87 prosent i sommersesongen 2004.

- Dette gir et helt misvisende bilde av forholdet mellom kostnader og inntekter på den aktuelle rutestrekningen, påpeker Jansen.

– Vår egen vurdering er 70 prosent. Tilsynet bør derfor inngående forklare hvorfor deres danske kolleger tar feil. Dessuten reiser det spørsmålet om det er den danske eller norske holdningen som skal gjelde på ruten mellom Oslo og København, sier han.

SAS Braathens har kalt inn til pressekonferanse klokken 10 mandag formiddag.

- Tjente ikke penger
Adm. direktør Inge Sundför i Coast Air overlater til Konkurransetilsynet å gjøre vurderingen av denne saken, men han bekrefter at Coast Air ga opp å tjene penger på den aktuelle ruten.

- Vi tjente ikke penger på denne ruten, og på andre ruter tjente vi penger, sier han til TV 2 Nettavisen.

Han sier også at Coast Air ikke har planer om å starte opp ruten mellom Oslo og Haugesund igjen.

TV 2 Nettavisen kommer med mer

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere