RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS fløy med farlige fly i årevis

(TV 2 Nyhetene)
Sist oppdatert:
Intetanende har SAS i årevis fløyet med farlige Dash 8-fly.

Først fant SAS skjulte rustproblemer i 25 av 27 Dash 8-fly. Nå viser det seg at noe også var galt med et filter i landingsunderstellet, skriver den danske avisa Politiken på nett. Dermed har SAS i flere år fløyet rundt med fly med alvorlige konstruksjonsfeil.

SAS hadde ingen muligheter for å oppdage verken rust eller defekte filtre, ifølge avisa. Rusten satt inne i en arm som først skulle inspiseres etter ti års bruk av flyet. SAS fikk sine Dash 8-fly fra produsenten Bombardier i 2000.

EASA, som typegodkjenner fly, konkluderte etter havariet på Kastrup 27. oktober at det var en enkeltstående feil som førte til ulykken, ikke en konstruksjonsfeil. Siden ble det funnet defekte filtre i nesten alle de undersøkte SAS-flyene, mens EASAs konklusjon er den samme, ifølge Politiken.dk.

Statens Luftfartsvæsen (SLV), som nå har formannskapet for de tre skandinaviske landenes tilsyn med SAS, er på sin side ikke i tvil om at det dreier seg om en konstruksjonsfeil. Per Veingberg, teknisk sjef i SLV, sier til avisa at havariet 27. oktober skyldes det defekte filteret, som er feilkonstruert.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere