SAS tapte tre millioner i timen

Foto: SCANPIX (SCANPIX)

Og nå har Eyjafjallajökull våknet til live igjen...

07.05.10 16:59

SAS har lidd betydelige tap som følge av vulkanutbruddet på Island.

I en melding fredag opplyser selskapet at det har tapt 700 millioner svenske kroner i 19-dagersperioden etter at askeskyen stengte Europas luftrom 15 april.

Kostet 700 millioner SEK
Det gir et tap per døgn på 36,8 millioner kroner i døgnet, eller tre millioner kroner per time, døgnet rundt, i perioden 19. april til 7. mai.

Til tross for at selskapet gradvis vendte tilbake til normal trafikk fra 20. april, har askeskyen forårsaket en nedgang i billettbestillinger for både mai og juni.

Inkludert i det estimerte tapet på 700 millioner svenske kroner er kostnader til ombooking, alternativ transport, hotellutgifter og forpleining av passasjerene som satt askefast.

Vil ha kompensasjon fra EU
- Askeskyen forårsaket store ulemper for reisende over hele Europa og samlet sett har flyindustrien tapt cirka 25 milliarder kroner. Siden dette var en naturkatastrofe har vi ikke kunnet forsikre oss mot dette tapet. Vi jobber nå sammen med bransjeorganisasjonen AEA for å få en kompensasjon fra EU og de skandinaviske landene basert på en modell som ikke er konkurransevridende, sier konsernsjef i SAS Mats Jansson.

Tapte 600.000 passasjerer
I april transporterte SAS 1,6 millioner passasjerer sammenlignet med 2,2 millioner i samme måned i fjor. SAS har altså tapt 600.000 passasjerer som følge av askekaoset.

Kabinfaktoren sank med 69,6 prosent i april - en nedgang på 2,9 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

Yielden, snittprisen per billett, sank i mars med 10,1 prosent. Yielden for april er ikke klar ennå, men SAS forventer at den blir lavere enn i samme måned i fjor.

- Det som er positivt er at kabinfaktoren og antall passasjerer har vokst, dersom vi ser bort i fra effektene av askeskyen. Det viser at vår restruktureringsprogram Core SAS tross alt gir resultater. Vi mener også å se tegn til at flybransjen er på vei inn i en ny og bedre konjunktur, sier Jansson., sier Jansson.

Blodrødt for Norwegian
I likhet med SAS ble også Norwegian rammet knallhardt av askeskyene. Minst 100 millioner kroner tapte de.

- Våre passasjerer har vært skadelidende, i tillegg til at vi har tapt minst 100 millioner kroner på dette. Vi har gjort alt vi har kunnet for å frakte strandede passasjerer hjem, og vi startet å fly så raskt forholdene tillot det. Vi er glade for at flygingene nå er tilbake til det normale, og vi er godt tilfreds med at vi nådde en punktlighet på 91 prosent i april til tross for store driftsforstyrrelser, meldte administrerende direktør Bjørn Kjos nylig.

Flyselskapets trafikktall viser at nærmere 2.000 Norwegian-flyginger ble innstilt.

Yielden for Norwegian er estimert til 0,51 for april, noe som er ned fra 0,55 i mars og 19 prosent lavere enn april 2009. I likhet med tidligere forklares nedgangen med endringer i ruteporteføljen, innfasing av nye fly med høyere kapasitet og lavere enhetskostnad. Men nytt for april er at yielden ble påvirket av stengningen av europeisk luftrom.

Les mer: - Vi tapte minst 100 millioner på dette

Samlet har selskapene dermed selskapene tapt vel tre kvart milliard kroner på askekaoset.

Men det trenger ikke stoppe der.

Nye utbrudd
Fredag er det meldt at en ny stor askesky er på vei fra Island etter at vulkanen under Eyjafjallajökull hadde et nytt utbrudd.

«Utbruddet er igjen blitt eksplosivt, lava strømmer ikke lenger ut, og mesteparten av magmaen blir spredt rundt på grunn av eksplosjoner i krateret», heter det i en kunngjøring fra det islandske meteorologiske instituttet.

I de siste dagene har flyplasser i Skottland og Nord-Irland i perioder vært stengt, og fredag stenges flyplasser på vestkysten av Irland på grunn av askeproblemer.

Foreløpig går Norge fri for skyen.

Les mer her: Nytt kraftig utbrudd på Island

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.