RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Color Line

Se den nye super-båten

Et 211 meter langt fartsvidunder til over en milliard kroner per stykk. Her er de første bildene av Color Lines nye superdanskebåter.

Onsdag ble «Color Line Superspeed I» sjøsatt ved AkerYards i Rauma i Finland. Og det er langt fra noen småtass som fikk vann under kjølen for første gang.

45.000 hestekrefter
Båten er 211 meter lang, har plass til 2000 passasjerer, to kilometer biler og lastebiler.

- Nå begynner det virkelig å ligne på noe, humrer en stolt konserndirektør for kommunikasjon i Color Line, Helge Otto Mathisen, til Nettavisen.

Når båten settes i trafikk mellom Kristiansand og danske Hirtshals i januar, vil den gjøre unna seilasen på rett over tre timer. Fire motorer på 45.000 hestekrefter skyver gigantfergen av gårde i nærmere 30 knop.

NY ÆRA: Konserndirektør for kommunikasjon i Color Line, Helge Otto Mathisen, mener de nye båtene innleder en helt ny verden.
NY ÆRA: Konserndirektør for kommunikasjon i Color Line, Helge Otto Mathisen, mener de nye båtene innleder en helt ny verden.

- Dette er et farvel til danskebåten, og velkommen til en helt ny verden, skryter Mathisen.

Erkekonkurrenten Masterferries har siden i fjor sommer forsynt seg grovt av Color Lines marked mellom Kristiansand og Hirtshals. Nå har rederiet leid inn en nesten 30 år gammel, tradisjonell ferge fra estiske Tallink for å kunne konkurrere året rundt med Color Lines nye milliardvidundere.

- Frykter dere konkurransen?

- Ingen kommentar, sier Mathisen kort.

Lover mindre forsinkelser
Til sammen vil Color Line bruke 7,5 milliarder kroner på nye skip og oppgradering av havner i løpet av få år. Likevel er rederiet, som kontrolleres av Ålesund-milliardæren Olav Nils Sunde, fast bestemt på at investeringen vil betale seg.

- Det er alltid risikoer knyttet til store investeringer. Men vi ville vært mer bekymret om vi satt med eldre, tradisjonell tonnasje, sier Mathisen – med et dårlig skjult spark til konkurrentene.

MILLIARDBÅTENE: Dette er ikke et bilde du ser ofte; to norske milliardferger under bygging samtidig på det samme verftet. «Color Magic» (bak) skal settes inn mellom Oslo og Kiel, mens «Color Superspeed I» skal seile mellom Kristiansand og Hirtshals
MILLIARDBÅTENE: Dette er ikke et bilde du ser ofte; to norske milliardferger under bygging samtidig på det samme verftet. «Color Magic» (bak) skal settes inn mellom Oslo og Kiel, mens «Color Superspeed I» skal seile mellom Kristiansand og Hirtshals

Et realt møkkavær, tekniske problemer og diverse uhell har i sommer rammet flere tusen ferieklare passasjerer på vei til eller fra norske havner. Både Color Line, Masterferries og Fjord Line har måttet tåle skarp kritikk fra oppgitte passasjerer.

- At vi nå får store, hurtiggående skip, betyr at vi vil få en mye større regularitet. Forsinkelser og kanselleringer slik vi har sett i sommer, er ekstremt uheldig for passasjerene, sier Mathisen.

Erstatter «Peter Wessel»
I 2006 opplevde Color Line en betydelig nedgang i passasjertallet på sine tradisjonelle danskebåter. Knallhard konkurranse både fra andre rederier og flyselskaper får skylden.

- Det er noe av begrunnelsen for at vi nå bygger «Superspeed»-båtene. Men trafikken fra både Kristiansand og Larvik er bedre enn i fjor, og vi har satt rekorder både fra Vestlandet til Danmark og fra Oslo til Kiel i sommer. Det betyr at behovet for de nye båtene absolutt er til stede, sier Mathisen.

I vår får «Color Line Superspeed I» følge av søsterskipet «Superspeed II». Hun skal erstatte den gamle traveren «Peter Wessel» i trafikken mellom Larvik og Hirtshals. Hver av de to båtene har en prislapp på om lag én milliard norske kroner.

- Vi overtar den første av de to i desember, men vi vil ikke ha opptrening av mannskap og innkjøring av nye konsepter midt i juletrafikken. Derfor venter vi til over nyttår før hun blir satt i trafikk. Det vil også gi passasjerene en fin anledning til å si farvel til «Christian IV», sier Mathisen.

Hirtshals blir storhavn
Med superskipene fra Larvik og Kristiansand, og Color Lines’ rute fra Vestlandet til Danmark, vil den tidligere fiskerihavnen Hirtshals bli en giganthavn også i Europeisk målestokk.

Begge de to gamle danskebåttraverne «Christian IV» og «Peter Wessel» er lagt ut for salg. Tidligere i vår solgte også Color Line Kiel-båten «Kronprins Harald» til Irish Ferries. Erstatteren, «Color Magic» blir akkurat nå gjort ferdig side om side med fartsvidunderet på verftet i Finland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere