*Nettavisen* Nyheter.

Se og Hør i kraftig nedtur

Sjefredaktør i Se og Hør, Ellen Arnstad, sliter med å holde salgstallene oppe. Foto: (Mediehuset Nettavisen)

Salgstallene svikter for sladderbladet.

03.06.16 22:41

I likhet med resten av papirpressen rundt omkring i Norge har Se og Hør slitt med å holde salgstallene oppe de siste årene, men tiden etter påske har vært spesielt hard for sladdermagasinet.

Kraftig nedgang

I mai har Se og Hør hatt uker hvor tirsdags- og fredagsutgaven har vært nede på 60 000 og 30 000-tallet. Til sammenligning hadde magasinet et ukesnitt på 424 687 tilbake i glansdagene i 2002, melder Dagens Næringsliv.

Ellen Arnstad ønsker ikke å kommentere de negative tallene med DN, men påpeker at salgstallene avhenger av en kombinasjon av både løssalg og abonnement, og at sistnevnte har vokst betydelig den siste tiden.

- Forøvrig er vi godt fornøyd med de økonomiske resultatene til Se og Hør, skriver hun i en e-post.

Kontrollerer eget privatliv

Med oppblomstringen av Snapchat, Facebook, Instagram og andre sosiale medier kan man se en trend i at stjernene i større grad tar styring over sitt eget privatliv og publisitet.

Nyheter som Se og Hør tidligere kunne tjene penger på er nå tilgjengelig for alle som følger stjernene på sosiale medier. Det kan by på en utfordring, mener førsteamanuensis Jens Barland i medieledelse ved NTNU.

- Hele internett flommer over av den type kjendisstoff Se og Hør dekker. Opplagsfallet gjenspeiler rett og slett den tøffe konkurransen. Det er vanskelig for Se og Hør å ha noe eksklusivt, for store kjendisnyheter er noe som bestandig blir offentlig kjent når det skjer noe stort, sier Barland til DN.

Annonsebilag