RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sex-dobling av kjendisstoff

Sist oppdatert:
Enkelte medier har seksdoblet kjendisdekningen, men du gjetter neppe hvilke.

Kampanje melder at landets største aviser skriver stadig mer om kjendiser, utroskap, sex og skandaler, viser en fersk telling medieovervåkerne har gjort i Atekst.

Siden midten av 80-tallet og frem til i dag har enkelte nyhetsformidlere seksdoblet dekningen, viser tall fra Retriever.

Blant annet har Dagens Næringsliv siden slutten av 80-tallet og fram til i dag seksdoblet sin bruk av ordet kjendis i ulike sammenhenger. Ordet «sex» har avisen godt vel syvdoblet bruken av. «Skandale» derimot er bare så vidt doblet i spaltene til den rosa avisen.

Også NTB har også blitt mer tabloid, siden 80-tallet har de seksdoblet bruken av «kjendis» i sine saker. En annen avis som også bruker tabloidordene mer flittig er Aftenposten. Avisen har blitt langt mer interessert i kjendiser og har dermed doblet økningen. Kjendiser til tross. Det er sex og utroskap som fenger henne mest. Førstnevnte tema er nesten femdoblet, og sistnevnte tredoblet i løpet av de 20 siste årene.

- Økningen av kjendisstoff i landets aviser er ikke alarmerende. Terskelen for å bli kjendis i dag er langt lavere enn får bare tiår tilbake. Realityserier, musikkonkurranser og glamour har tilført oss flere kjendiser. Finanseliten og en og annen kjeltring blir også i større grad omtalt som kjendiser, forteller Tommy H. Brakstad i Retriever Norge i en melding.

Han legger også til at enkelte mediehus satsning på rene kjendisportaler også er med på øke fokuset og dermed skape flere kjendiser. Enkelte ukeblad, som ikke er med i målingen, har også økt antallet utgaver i løpet av uken de siste årene. Det er helt klart at med så mange sider å fylle trenger man noen ekstra kjendiser mener han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere