Gå til sidens hovedinnhold

- Sjåføren ser mer på klokka enn veien

Kundesenteret til Ruter AS har mye å henge fingrene i.

Kundesenteret til Ruter AS har hittil i år mottatt dobbelt så mange skriftlige henvendelser som totalen 2008. Informasjonssjef hos Ruter AS, Gry Isberg, kan forklare den drastiske økningen.

- Vi har hatt en økning på antall reisende, noe som gjør utslag i antall henvendelser, sier hun.

Vel sju prosent flere mennesker har valgt å la bilen stå hjemme enn i fjor. Men først og fremst er det været som stikker kjepper i hjulene på Ruter.

- Særlig T-banen fikk store problemer på grunn av snøværet tidlig i 2009. Reisegarantien ble på dette tidspunktet benyttet i utstrakt grad. Dette er også en direkte årsak til økning i antall skriftlige henvendelser fra kundene våre, sier Isberg.

- Bedre vinterberedskap
- Hva vil Ruter gjøre for å forbedre i situasjonen 2010?

- Høst- og vinterberedskapen vil bli mye bedre. Spesielt T-banedriften, både ved løvfall og snøfall. Konkrete tiltak er 24 timers overvåking og skinnespyling, samt tekniske forbedringer på vognene, sier Isberg.

- Hva handler klagene om?

- Nærmere halvparten er relatert til punktlighet, men reisende reagerer også på overfylte vogner, sier hun.

Hittil i år er det utbetalt 2,7 millioner i refusjon til reisende, mot omtrent 1,8 millioner i hele 2008. Ruter AS mottok løpet av fjoråret 25.000 brev og mail, hvorav totalt 8600 krav om refusjon. Dette har nå doblet seg.

Svindyrt
Jan Erik Bangsund (32) fra Oslo har ikke sendt skriftlig klage i år, men sier til Nettavisen at han gjorde det i fjor. Tar man de røde tallene til Ruter i betraktning, ser det ikke ut til å ha hjulpet noe særlig.

- Først og fremst koster kollektivtrafikken i hovedstaden altfor mye. Det er svindyrt, sier han.

Men Bangsund har også mye å utsette på selve servicen.

- Ta blant annet bussjåførene. De ser mer på klokka enn veien. Det er sjelden noen av dem hjelper gamle damer eller mennesker med barnevogn om bord.

Frekke kontrollører
Også billettkontrollørene får gjennomgå av Oslomannen.

- Ved å være utrolig bryske, skaper de nesten frykt blant passasjerene. Selv når man sitter som betalende kunde opplever man at kontrollørene er frekke og lite serviceinnstilt.

- Hva tror du kan gjøres?

- Bedre opplæring av nye ansatte. Jeg tror det er kjipt for dem som faktisk jobber i Ruter også, avslutter han.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot