RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjåfør siktet etter tunnelbrannen

Foto: Veum, Arne (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Politiet har siktet den polske mannen som kjørte traileren som begynte å brenne i Gudvangatunnelen.

Gudvangen/Oslo (NTB-Dag Kjørholt): Mannen ble avhørt i Bergen onsdag og det var i forbindelse med avhøret at politiet valgte å sikte mannen som er i begynnelsen av 30-årene.

- Vi fikk ikke avhørt sjåføren før han ble innlagt på Haukeland universitetssjukehus i Bergen, så vi tar et grundigere avhør av ham i dag etter at han ble utskrevet. Vi har også avhørt mange av de involverte og avhører en god del flere i dag, sier lensmann Per Tomas Klingenberg i Lærdal til NTB.

Han ba onsdag også om teknisk bistand fra Kripos som vil granske det fullstendig utbrente kjøretøyet sammen med de tre fra Statens havarikommisjon.

I alt 17 kjøretøyer og hengere må fraktes ut. Det utbrente vogntoget og en personbil med campingvogn ble hentet ut av tunnelen tirsdag kveld.

De øvrige bilene tas ut mot Gudvangen onsdag ettermiddag mens turistbussen og en større henger tas ut på Flåm-siden torsdag.

I alt ble 65 personer innlagt på sykehus med røykskader etter tunnelbrannen. De fleste var skrevet ut fra sykehus tirsdag, men ved Haukeland ligger fortsatt fire personer som er alvorlig skadd, i tillegg til fire med lettere skader.

Ved Voss sjukehus lå det tirsdag kveld åtte pasienter med lettere skader. Helse Førde opplyste tirsdag kveld at alle de 29 pasientene i Førde var utskrevet. De tre i Lærdal blir skrevet ut onsdag.

Brannårsak
Havarikommisjonen avsluttet sine undersøkelser av den utbrente traileren onsdag ettermiddag.

- Det viktigste nå har vært å sikre bilen i samarbeid med politiet så det ikke forsvinner noen spor. Vi vet foreløpig ikke når vi kan si noe om årsaken, sier havariinspektør Martin Visnes til NTB.

Den 11 kilometer lange tunnelen mellom Gudvangen og Flåm har en stigning på 450 meter mot Flåm. Traileren var på vei mot Flåm og brannen oppsto trolig på venstre side av førerhuset 3,5 kilometer før tunnelutgangen.

- Vi vil se på både stigning, veiforhold, kjøretøy, last og totalvekt. Traileren er såpass utbrent at vi ikke har noen sikker dokumentasjon verken på kjøretøy eller nasjonalitet. Vi har tatt noen bilder av den og en side er mer brent. Vi har foreløpig ikke bestemt oss for om vi skal frakte vraket videre til Havarikommisjonen på Lillestrøm, sier Visnes.

Semitraileren består av en toakslet trekkvogn og treakslet henger på 16,5 meter. Den hadde ikke noe last da den begynte å brenne.

Klingenberg sier at en brann som oppstår i en lastebil eller trailer gjerne skyldes en lekkasje i drivstoff- eller oljesystemet som kommer ned på en varm motor.

Nødsambandet brant
Fungerende regionveisjef Paal Fosdal i Statens vegvesen region vest sier til NTB at de er godt i gang med å få i stand tunnelen.

- Vi driver med renskning, bolting, sprøytebetong og nytt elektrisk anlegg der det er ødelagt. Det er uvisst når ferdig, det er viktig at arbeidet utføres på forsvarlig måte, sier han.

Fosdal sier at det ikke er aktuelt å umiddelbart oppgradere eller innføre noen av de tiltakene som ble anbefalt for tunnelen i en risikoanalyse fra april.

- Det viser seg at det var nødsamband i tunnelen, men det ble ødelagt i brannen. Det brant av og et stykke sto uten samband. De vil reetablere det som er og så står tunnelen på programmet for å få overgang til digitalt samband. Det er et viktig veisamband som vi ønsker å få på plass så fort det lar seg gjøre, sier han.

Det er satt opp vakt på hver side av tunnelen for å sikre verdier og at ingen tar seg inn i tunnelen.

- Alle kjøretøy som står inne i tunnelen skal fotograferes, sier Klingenberg. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere