*Nettavisen* Nyheter.

Sjekk bremsene - det er vår!

Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

- Bremsene kan være livsfarlige, advarer sykkelreparatør. Få alle rådene for vårsjekken her.

29.03.09 13:14

SAGENE (Nettavisen): Ute skinner sola og gatene i hovedstaden er tørre og vårlige. Det betyr starten på en hektisk sesong for Felgen sykkelverksted på Sagene. For nå skal sykkelen frem fra vinterdvalen.

- Januar, februar og tidlig mars har vært dårlig, men det har begynt å ta seg opp den siste uka, sier sykkelverkstedets daglige leder, Olav Berve, til Nettavisen.

Sjekk alle tipsene til vårpussen av sykkelen lenger ned i saken.

- Folk gjør for lite
Berve tar oss imot i et sykkelverksted stappfullt med sykler. Noen er allerede reparert, mens andre står og venter på å bli sjekket.

- Været har mye å si. Når sola skinner begynner folk å tenke på at nå er det på tide, nå skal vi prøve å sykle, sier han, og starter ivrig å fortelle om vårpussen som bør gjøres på sykkelen.

Og han vet absolutt hva han snakker om. Han har reparert sykler i over 20 år, siden han kjøpte Felgen sykkelverksted i 1979.

- Mye kan skje med en sykkel, men folk flest gjør for lite når det gjelder vedlikehold, sier Berve.

- Livsfarlige bremser
Han viser fram noen veldig slitte bremseklosser som han har samlet i en gammel isboks. Til skrekk og advarsel.

For Berve advarer spesielt mot bremsene. Standarden som stort sett brukes på sykler i dag, er såkalte v-bremser, og de er farlige, hevder han.

- Dersom du panikkbremser så hugger det til, og folk stuper over styret. Noen lander på beina, mens andre lander med hodet først. Da ryker både kjever og tenner. Det finnes andre bremser som er mye tryggere, men butikkene vet ikke om det, sier han.

Bare ved å sette på en fjær på bremsevaieren, vil bremsene bli mye sikrere, ifølge ham.

- Denne fjæren finnes i dag, men nesten ingen bruker den. Den må utvikles for å kunne justeres, og tilpasses den enkeltes behov. Det kunne spart oss for veldig mange skader, sier Berve.

Nesten alle nye sykler har dessuten bremsevaiere som ruster, og da blir spesielt bakbremsene trege og dårlige.

- Jeg har prøvd å varsle bransjen om dette, men har bare møtt motstand, sier den entusiastiske sykkelreparatøren

- Kan gjøre mye selv
Om du tenker å droppe vårpussen av sykkelen, bør du nok revurdere dette. For vedlikehold av sykkelen er mye viktigere nå enn tidligere.

- En sykkel i dag er mye mer sårbar på grunn av alt utstyret og teknikken. Sykkelen er mye mer avansert. Før lappa folk slanger og stramma kjedet, og så syklet de. Syklene var ikke så utsatte som nå, fordi de var mye enklere, sier Berve.

Mye kan du gjøre selv, men ikke alt.

- Folk kan gjøre en del selv, men det er de de enkle greiene, sier Berve.

Nettopp fordi syklene er blitt mer avanserte, merker han at stadig flere kommer med sykkelen til ham.

- Det øker i antall folk som kommer hit, det øker år for år.

Dette bør du gjøre
Berve viser og forklarer hvordan man bør går fram når sykkelen tas ut av vinterboden.

Her er hans råd:

Klikk på bildet for å forstørre.

1. Vask sykkelen. Begynn ovenfra og vask nedover. Når du har kommet så langt ned at det er mye fett og olje, bruk diesel eller parafin for å få vekk møkka. Pass på så felgen ikke blir veldig tilgriset.

2. Pump luft i dekkene. Hvor mye luft dekket tåler, står på dekket. Jo mer luft, jo bedre triller sykkelen.

3. Sjekk bremsene. Sjekk at bremseklossene treffer felgen. Hvis de står for langt ned, sliter du felgen feil, og bremseklossene slites fortere ned. Du kan justere klossene, men hvis det likevel er blitt skjevt slitt, bør de skiftes ut.

4. Smør kjedet. Ta på ny olje for å unngå slitasje. Da holder kjedet mye lenger. Bruk en syntetisk sykkelolje, ikke bruk spray som renser og smører, såkalt «verktøy på boks». Eller enda verre «mekaniker på boks». Tråkk rundt noen ganger, og tørk av overskuddet med olje. Hvis det er stive ledd i kjedet, skift det ut.

Klikk på bildet for å forstørre.

5. Sjekk girene. Som regel må girvaieren strammes.

6. Gå over hele sykkelen for å se om noe er løst.

- Overrasket over pris
Prisen for en vårsjekk hos Felgen sykkelverksted ligger et sted mellom 500 og 1200 kroner, alt etter hvor mange deler som må byttes ut.

- Da sjekker vi hele sykkelen, justerer bremser og gir og ser at det ikke er noen feil, sier Berve.

Han forteller at flere blir overrasket over prisen.

- Mange blir overrasket over regninga, men kommer det på over 500 kroner, så ringe vi og avtaler hva vi skal gjøre. Det blir dyrt fordi syklene i dag er dårlige. Ofte må bremsene skiftes, og da blir det fort dyrt, sier han.

Noen kommer til og med inn på sykkelverkstedet og tror at det nesten ikke skal koste noe å reparere sykkelen.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det var en som kom og skulle betale og ble sur som en padde, men vi må jo ta betalt så vi overlever. Vi har kunnskapen, og vi tar betalt for den kunnskapen, sier Berve bestemt.

Andre igjen tar selv en stor regning med et smil.

- Fornøyde kunder
- Hvordan har du klart å holde på den store interessen for sykler i så mange år?

- Det er fordi det er så mange fornøyde kunder. Det å kunne gå på jobb hver dag og folk er fornøyde. De har et problem og vi løser problemet for dem, sier Berve smilende.

Han har en tydelig oppfordring til folk som snart vurderer å ta fram sykkelen:

- Ta fram sykkelen nå! sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.