RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjøens skrekkbilder

Sist oppdatert:
Redningsselskapet frykter rekordmange dødsfall på sjøen i sommer. Se skrekkbildene fra sjøen.

Redningsselskapet beskriver utviklingen på sjøen som «en tikkende bombe».

- Vi er forferdelig engstelige. Særlig har antall dødsulykker i forbindelse med båter som treffer land økt veldig, sier informasjonssjef i Redningsselskapet Ingvar Johnsen til Nettavisen.

Ingvar Johnsen mener at hovedårsaken til denne økningen er høy fart.

- Hastigheten øker fælt. Hvis det i tillegg er mørkt, kan det hele være over, sier Johnsen.

- Å kjøre båt i mørket kan sammenliknes med å kjøre i Oslos bakgater om natta uten lys - eller bremser, legger han til.

Den farlige elektronikken
En undersøkelse gjort av Sjøfartsdirektoratet viser at antall grunnstøtinger økte i 2006, fra 73 til 88. Dette til tross for at vi får stadig mer avanserte hjelpemidler til å navigere med.

Les ulykkesstatistikken fra 2006 her.

Ingvar Johnsen i Redningsselskapet mener folk lener seg alt for mye på moderne teknologi. Han tror elektronikken kan utgjøre en risiko istedenfor å være til hjelp.

- Ja, det tror jeg. Forsøk vi har gjort viser at evnen til å navigere i fremmed farevann synker kraftig på rundt 12 knop. Da kan man jo tenke seg hvordan det går når man står med nesa i kartplotteren i 35 knop, sier han.

I fjor sommer omkom to personer og fem ble skadd da en båt gikk på skjær i stor fart i mørket utenfor Mandal.

Ungdom er flinkere
Likevel er det ikke de som er i fremmed farvann som utgjør den største faren. Det er nemlig særlig hyttefolket, som ellers burde være kjent i området, som må ha hjelp fra Redningsselskapet.

- Små båter på 9,9 hester er byttet ut med skjærgårdsjeeper med enorme motorer. Farten og motrorstørrelsen står ofte ikke i stil med kunnskapsnivået, sier Johnsen.

Og tror du ungdom er mest uforsiktige til sjøs? Da tar du feil.

- Ungdom er definitivt flinkere til sjøs enn eldre. Det er voksne over 21 år som er alene i åpen båt som utgjør klart størst fare til sjøs, forteller han.

Les flere saker om båt og båtliv her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere