«Skam»-skaper Julie Andem er kåret til Årets navn av Nettavisen

PÅ VEGNE: Redaksjonssjef TV i NRK P3m Håkon Moslet, tok imot prisen på vegne av «Skam»-skaper Julie Andem.

PÅ VEGNE: Redaksjonssjef TV i NRK P3m Håkon Moslet, tok imot prisen på vegne av «Skam»-skaper Julie Andem. Foto: Adrian Møller Haugan (Mediehuset Nettavisen)

Hylles som en unik historieforteller som er ordentlig fascinert av livet tenåringer lever.

30.12.16 10:31

OSLO (Nettavisen): TV-serien «Skam» og kvinnen bak, Julie Andem, er kåret til Årets navn i 2016 av Nettavisen.

Vinneren av kåringen er gjort av redaksjonen med utgangspunkt i «en vurdering av hvem som har påvirket Norge mest i året som gikk, og som kan komme til å påvirke landet vårt varig.»

I 2015 var det MDGs Rasmus Hansson som ble kåret til Årets navn i Nettavisen.

Årets pris går altså til Julie Andem på vegne av «Skam»-kollektivet.

Vinneren skriver dette til Nettavisen etter hun har mottatt prisen.

- Kjære Nettavisen, tusen takk for veldig hyggelig kåring. Jeg ble så glad da jeg leste begrunnelsen deres. Å bygge selvfølelse hos ungdom har vært Skams hovedprosjektet fra start. Det er vanskelig å måle i hvilken grad vi har fått det til, men det betyr masse for meg og resten av redaksjonen at dere mener vi har lykkes.

Derfor vinner Skam: Les begrunnelsen her

- Velfortjent ferie

Ettersom serieskaperen er på juleferie etter et hektisk år med to sesonger av serien, er det redaksjonssjef TV i NRK P3, Håkon Moslet, som tar imot prisen på Andems vegne.

- Julie er på en velfortjent ferie. Hun har behov for litt fri etter en enormt krevende høst. Hun skriver manus og har regi på opptak og i klippen, så hun har mildt sagt hatt nok å gjøre det siste året. I tillegg er hun mer interessert i å lage «Skam» enn å prate om «Skam», sier Moslet med et smil.

ÅRETS NAVN 2016: Regissør og manusforfatter Julie Andem er kåret til Årets navn av Nettavisen. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Redaktøren forteller at det har vært et hektisk år for alle involverte i serien, både bak og foran kameraet. Moslet sier det er hyggelig å se at det harde arbeidet blir lagt merke til med en kåring som Årets navn 2016 av Nettavisen.

- Det er jo fantastisk, det. Denne prisen føyer seg inn i rekken av hyggelige ting som har skjedd «Skam» denne høsten. Når man ser på oppsummeringene av året som har gått, ser man jo at «Skam» har vært veldig viktig, og det er selvfølgelig veldig gøy selv. Det er jo det vi lever og ånder for - å lage noe som utgjør en forskjell. Vi følte at vi hadde nådd en topp rundt juni, men så har serien tatt enda et steg nå i høst og kanskje blitt enda viktigere. DEt er givende å lage noe som betyr noe for så mange, sier Moslet.

Mens mange kanskje avfeide serien som kun nok en «flåsete» ungdomsserie har «Skam» vist seg å være effektive i å ta opp alvorlige temaer som opptar norsk ungdom. Spiseforstyrrelser, seksuell identitet, religion og psykiske lidelser er bare noen av temaene serien har vært innom.

- Var det hele tiden en bevisst tanke fra skapernes side å ta opp disse temaene eller ble det en naturlig utvikling etterhvert som man kom dypere inn i «Skam»-universet?

- Det er noe med å lage seg et rom der man både kan underholde og ta opp viktige ting, og det er det Julie er veldig opptatt av. Hele serien har fokus på hva som er viktig for 15, 16, 17 år gamle jenter i Norge, og da er temaer som seksuell identitet, spiseforstyrrelser, psykiske lidelser og rus viktige temaer. Så det er jo utgangspunktet og så bygger på fra det.

- Selvopptatte

- Det ligger mye forarbeid i «Skam» mange kanskje ikke er klar over?

- Ja, det stemmer. Julie, Mari Magnus og hun som var prosjektleder for «Skam» det første året, Ingvill Nyborg, utgjorde et team i starten som skulle finne ut alt om den målgruppa NRK ikke klarte å nå. Altså, tenåringsjenter. De jobbet metodisk, gjorde cirka 50 dybdeintervjuer med unge personer, oppsøkte skolerevyer og brukte mye tid på sosiale medier. Det ga prosjektet et veldig solid fundament som har hatt betydning for det ferdige resultatet, forteller Moslet.

ÅRETS NAVN: «Skam» og skaper Julie Andem får prisen «Årets navn» i Nettavisen. Det har vært et jubelår for det populære programmet. Her er noen av de som er med å lage serien. Fra venstre: Tore Fossbakken (post-produsent), Marianne Furevold (prosjektleder), Oline Birgitte Nave (assistent), Julie Andem (regissør og manusforfatter), Mari Magnus (netthistorieprodusent), Sigrid Skeie Tjensvoll (produksjonsleder) og Henrik Aspeflaten (manusassistent). Foto: (MARI MAGNUS/Privat)

- «Skam» har fått mye skryt for å utnytte sosiale medier til det fulle for å nå ungdom. Hvor mye tror du det har hatt å si sammen med det grundige forarbeidet som ligger bak serien?

- Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn. Det å vite alt om målgruppen din har vært utrolig viktig for «Skam»-gjengen. Det å ha målgruppens behov under huden, samtidig som det er en publiseringssuksess har nok vært viktig. Publiseringen føles veldig frisk og intuitiv for en ung målgruppe. Serien fortelles i sanntid. Skjer det noe i lunsjen i «Skam»-universet, så skjer det i lunsjen i det virkelige liv. Er det et vorspiel i «Skam», så publiseres det i vorspiel-tid i helgen. Når det i tillegg kommer på kanaler som folk har tilgang til overalt, kommer det veldig tett på seerne og fansen. I tillegg må jo Julie få utrolig mye skryt. Hun er en historieforteller i verdensklasse, virkelig, understreker sjefen.

- Skaperne av serien er selv i midten av 20 - og 30-årene. Hvordan takler dere utfordringen med å lage underholdning for ungdom når man selv er eldre enn målgruppen?

- Jeg opplever at mange historieforteller er veldig selvopptatte, noe mange filmer og serier bærer preg av. Når det kommer til Julie så er hun ekstremt interessert og fascinert av det å være tenåring. Hun har en respekt og kjærlighet for målgruppen som gjenspeiles i «Skam». «Skam» er ikke en nostalgisk fortelling om hvordan det var å være tenåring i 1999, men hvordan det er å være tenåring i dag.

Saken fortsetter under bildet.

PRISUTDELERE: Jentene fra serien «Skam» var på scenen for å dele ut pris under Gullruten i Grieghallen. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

- I tillegg har Julie noen ferdigheter som historieforteller hun har opparbeidet seg gjennom å tidligere ha arbeidet med nettdrama for NRK. Blant annet var hun med og skapte «Sara», «Mia» og «Jenter» - som alle har vært store suksesser for barn. Hun sier selv at hun har «mastergrad i nettdrama», ettersom hun har tatt alle stegene i hvordan man produserer og forteller historier digitalt, sier redaksjonssjefen.

Guttas tur

Etter kjempesuksessen med sesong en og to, skiftet NRK fokus fra jentene til gutta i sesong tre. Den siste sesongen følger Isak og hans utfordringer rundt egen seksualitet.

Saken fortsetter under bildet

STORMENDE FORELSKELSE: Even (Henrik Holm) og Isak (Tarjei Sandvik Moe) blir forelsket. Det ble også «Skam»-fansen. Foto: Nrk

Moslet forteller at skaperne hadde satt noen viktige mål for sesong tre.

- Det var et tydelig skifte over på gutta og å skildre «gutteproblemer» og deres utfordringer. Det var en klar tematikk med Isak og hans streben med egen seksuell identitet, vi ville også ta opp psykiske problemer på en bra måte og grubling rundt religion. Det var de tre viktige tingene for oss i sesong tre. Det er jo ikke første gang man har sett homofil kjærlighet på TV, men jeg tror aldri det er blitt gjort på denne måten før. Det var et mål, det å allmenngjøre kjærlighet og vise at dette kun er to individer som er forelsket. Vi har tatt vekk mange lag som gjør at den historien når frem til mange.

Nettopp fremstillingen Isaks utfordringer er en av grunnene til at Andem blir kåret til Årets navn 2016 av Nettavisen.

Saken fortsetter under

Internasjonalt fenomen

Temaet i sesong tre har nemlig ført til at interessen for serien har eksplodert - også i utlandet.

De siste månedene har nemlig serien også blitt et internasjonalt fenomen. Både i Danmark og Sverige har folk gått bananas over «Skam». Serien har også fans i USA, Kina og Russland. Ungdom over hele verden oversetter klipp og laster opp på Youtube slik at flere kan få oppleve serien.

Grunnet opphavsrett rundt musikk har ikke NRK lov til å legge ut episoder med engelsk tekst selv.

Populariteten har også lokket amerikanske produksjonsselskaper på banen. Nylig ble det kjent at rettighetene for å lage en amerikansk versjon er blitt kjøpt opp av «Idol»-skaper og tidligere Spice Girls-manager Simon Fuller.

- «Skam» har blitt en suksess internasjonalt. Hva tenker du om det?

- Nei, hva skal man si. Det er jo veldig spesielt. Plutselig har man en serie som er nærmeste en global sensasjon, dog på et undergrunnsnivå. Det er blitt en snakkis og plutselig får vi en haug med henvendelser fra amerikansk presse. I Kina vet vi ungdom følger med, samme i Russland. Det er en bonus. NRK lager jo innhold for et norsk publikum, men nå må vi kanskje tenke litt hvordan vi kan bringe serien ut i verden. Simon Fuller har jo nylig kjøpt rettighetene for å lage en amerikansk versjon, så det blir spennende å se om det kommer i gang.

HTML EMBED
embedNAvideo("m8BmJ1n-rzD7PXrPDjeb2g", false)

Moslet forteller at Fuller håper å få en amerikansk versjon på skjermen allerede i løpet av 2017. Både NRK og Andem er planlagt å være involvert i prosessen.

- Det blir spennende å se hva som skjer, sier Moslet.

Les mer: Nå kommer mer «Skam»- og amerikanerne lager sin versjon

Kortene tett til brystet

En sesong fire er planlagt, men hvor lenge «Skam»-universet kan holde på er Moslet usikker på.

- Nå skal vi lage sesong fire, så får vi bare se. Målet er jo alltid å lage en best mulig sesong når vi er i gang, og det er selvfølgelig målet med sesong fire også.

Sesong fire er planlagt til våren 2017. Før Nettavisen lar NRK UNG-sjefen fortsette juleferien må vi jo spørre: Hvem blir hovedpersonen i sesong fire?

- Hehe. En av hemmelighetene bak «Skams» suksess er vel at vi avslører veldig lite. Fansen får bare følge med, avslutter en hemmelighetsfull Moslet.

Les også: Nei, Skam-Noora og William er ikke et «gulligt» par

Les også: Skam-Iman: - Det varmer når jeg hører at jeg er et forbilde

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag