RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skjalg raser: - Jeg trodde aldri jeg skulle få oppleve noe slikt

FORTVILT: Skjalg Arne Groven uttrykte fortvilelse over måten en mulig ny Frydenlundforbindelse tvinger seg fram. Tomta er på litt over 300 kvadratmeter. Veien vil ta over 30 kvadrat av den, forteller han. I går ble det satt ut pinner som viser hvor den nye veitraseen kan komme til å prege Tunnelveien. For flere betyr det at hagen blir omgjort til vei.
FORTVILT: Skjalg Arne Groven uttrykte fortvilelse over måten en mulig ny Frydenlundforbindelse tvinger seg fram. Tomta er på litt over 300 kvadratmeter. Veien vil ta over 30 kvadrat av den, forteller han. I går ble det satt ut pinner som viser hvor den nye veitraseen kan komme til å prege Tunnelveien. For flere betyr det at hagen blir omgjort til vei. Foto: Fritz Hansen (Fremover)
Får vei gjennom hagen.

- Jeg trodde aldri at jeg skulle få oppleve noe slikt.

Skjalg Arne Groven var rystet tilskuer da Rune Pettersen fra Narvikgården og Bjørn Bostad fra Sweco Norge plasserte stikker inne i hagene langs Tunnelveien, skriver Fremover.

Sprengt

De markerer det som kan bli en ny hovedferdselsåre fra sentrum og til Frydenlund, og som skal avlaste en «sprengt» Frydenlundbru.

- Vi har en relativt liten tomt. Så vidt over 300 kvadratmeter. Dersom det tas en bredde på 1,7 meter, forsvinner over 30 kvadrat, forteller Groven.

– Når det kommer gangfelt og bestemmelser om at det ikke er lov å parkere nærmere enn fem meter fra dem skal etterleves, ryker også mange parkeringsplasser i gata, påpeker beboere og sier de ikke aner hvor framtidig besøkende skal få sette fra seg bilene.

Lurt

De ser fram mot vinteren, og ser at det ikke vil finnes noen lagringsplasser for snø som må brøytes bort.

- Jo da, den kan nok kjøres bort. Men i praksis så vet vi at den kommer til å bli brøytet opp på trappa, sier Heidar Johansen som representerer sin ferierende sønn Stig i denne sammenhengen, til Fremover.

- Da han kjøpte hus for fire-fem år siden, fikk han forsikringer om at den nye Frydenlundforbindelsen skulle gå langs Alleen, og ikke komme hit.

- Han føler seg rett og slett lurt, og ville ikke ha kjøpt dette huset om han hadde visst hva som kom til å skje, sier Heidar Johansen.

Dårlig løsning

På toppen av alt:

Beboerne hevder bestemt at det er en dårlig løsning:

- Den ligger for langt unna de delene av byen den skal betjene, til at den blir brukt slik den er planlagt.

De ser likevel for seg at den kan avstedkomme en ikke ubetydelig «strøtrafikk» gjennom boliggatene av folk som velger snarveier til og fra sine bestemmelsessteder.

- Men ikke noe av dette er skikkelig utredet.

- Det er aldri blitt gjennomført, sier de.

Avid Sølve Urke, som også er blant dem som får deler av tomta barbert, er nådeløs i sin karakteristikk av hele saken:

– En liksomprosess der alt har vært bestemt på forhånd.

De viser til et brev fra 2012, der Narvikgårdens direktør beskrev i detalj hvor veien skulle gå – før planprosessen hadde startet.

Brevet har direktør Lars Skjønnås kommentert med at Narvikgården er kommunens instrument i denne saken, verken mer eller mindre.

Forhandlet bort

Derfor mener beboerne at saken må tas tilbake til 2009 da LKAB og kommuneledelsen inngikk en avtale om avståelse av grunn til hverandre, og der veiretten via Framnes til Frydenlund ble forhandlet bort.

Til gjengjeld fikk Narvik kommune en nesten ferdig tunnel fra LKAB å benytte til Frydenlundforbindselse, og 10 millioner på kjøpet.

- Avtalen var i strid med reguleringsplanen som gjaldt da – og som fortsatt gjelder – om at trafikken skal gå langs Alleen, påpeker de.

- Og vi har ennå ikke gitt opp kampen for at det skal bli det endelige resultatet, sier beboerne.

- Enige med LKAB

Men den nye forbindelsen rykker stadig nærmere.

Varaordførere Trond Millerjord opplyser at forrige onsdag møttes kommuneledelsen og LKAB for å diskutere veiløsningen.

- Vi er enige om ei ny rundkjøring på Malmporten handelspark, rett foran tunnelen.

- Den sikrer LKAB adgang til Balo, vi er fornøyd og LKAB er fornøyd.

- Nå haster det med å få til en veiforbindelse for å sikre utviklingen av handelsparken, påpeker Millerjord.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere