RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skolen opprettholder ulikheter

Sist oppdatert:
Kjønn og sosial bakgrunn slår sterkt ut på karakterene til elever i grunnskolen.

Det viser Utdanningsdirektoratets rapport om grunnopplæringen 2004.

Rapporten stadfester det vi har visst lenge:

Barn av foreldre med høy utdanning, gjør det bedre på skolen enn barn av foreldre med lav utdannig. Familiesituasjonene har også mye å si for hva slags karakterer elevene oppnår.

Jenter gjør det fortsatt bedre på skolen enn gutter i de fleste fag. Og minoritetselevene har noe lavere karakterer enn majoritetselevene.

- Ingen enkle tiltak kan rette opp disse skjevhetene. Men systematisk og langsiktig arbeid for å øke kvaliteten i skolen, vil på sikt føre til at ujevnhetene blir mindre, kommenterer direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding om undersøkelsen.

Les hele rapporten på Utdanningsdirektoratet sine hjemmesider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere