*Nettavisen* Nyheter.

Skolen opprettholder ulikheter

Kjønn og sosial bakgrunn slår sterkt ut på karakterene til elever i grunnskolen.

13.06.05 11:19

Det viser Utdanningsdirektoratets rapport om grunnopplæringen 2004.

Rapporten stadfester det vi har visst lenge:

Barn av foreldre med høy utdanning, gjør det bedre på skolen enn barn av foreldre med lav utdannig. Familiesituasjonene har også mye å si for hva slags karakterer elevene oppnår.

Jenter gjør det fortsatt bedre på skolen enn gutter i de fleste fag. Og minoritetselevene har noe lavere karakterer enn majoritetselevene.

- Ingen enkle tiltak kan rette opp disse skjevhetene. Men systematisk og langsiktig arbeid for å øke kvaliteten i skolen, vil på sikt føre til at ujevnhetene blir mindre, kommenterer direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding om undersøkelsen.

Les hele rapporten på Utdanningsdirektoratet sine hjemmesider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.