*Nettavisen* Nyheter.

«Skrik» kan ikke repareres

Foto: (WScanpix)

Fuktskaden på «Skrik»-maleriet vil ikke kunne repareres. Dermed vil «Skrik» være ødelagt for alltid.

20.12.06 19:47

Munch-museets konservatorer har finkjemmet de stjålne Munch-maleriene «Skrik» og «Madonna» etter at de kom tilbake til museet i høst.

Med mikroskop er hver millimeter på maleriene gjennomgått for å fastslå hvilke skader som oppsto da ranere tok seg inn i Munch-museet og stjal de to maleriene 22. august 2004.

Se hele innslaget fra TV 2 Nyhetene her

I morgen vil politiet få museets skaderapport på maleriene, der absolutt alt av skader er tatt med. Nå blir de opp til museet hvordan bildene skal repareres.

TV 2 og Nettavisen fikk være med ned i museets helligste. «Skrik» og «Madonna» ligger i hver sin krybbe, klare til å repareres. Ripene og hullene i «Madonna» er svært tydelige. Det samme er skjoldene i det venstre hjørnet av «Skrik». Men ikke alle skadene er synlige for det blotte øye.

Evigvarende skader
Undersøkelsen viser at konservatorene har en omfattende jobb foran seg.

Minst jobb er det likevel på «Skrik». Der er skadene av en slik art at de trolig ikke kan fikses.

- Det er trukket vann opp fra det ene hjørnet i pappen, og samtidig er det blitt slitasjeskader nederst på maleriet, som gjør at malingen ikke fremtrer så klart som i resten av bildet. Der har vi fått en stor skjolde som er veldig tydelig, sier museumsleder Ingebjørg Ydstie til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Museet vurderer nå hva de skal gjøre for å pynte på skaden.

- Det finnes type skader som man ikke kan gjøre noe med. Man kan rett og slett ikke. Også er det noe vi ikke gjør .Vi kan kanskje konservere maleriet slik at det optisk virker som før. Men det er ekstremt vanskelig å reparere, sier konservator Anne Milnes.

Hun understreker at de ikke på noen måte vil gå inn og retusjere i bildet. Dessuten vet man ikke i dag hva moderne pigmenter som tilføres, kan gjøre med maleriet på sikt.

Museet har så langt ikke tatt noen endelig beslutning i hvilken grad de vil forsøke å reparere akkurat denne skaden.

- Betyr dette at «Skrik» vil havne på veggen med denne fuktskaden?

- Jeg har ikke lyst til å si eksakt at slik blir det. Vi overveier nå hva vi skal gjjøre med skaden, sier Ydstie

Fulle av glasstøv
En runde under mikroskop avslørte at maleriene gav også flere indikasjoner på malerienes historie under oppholdet utenfor museet. Både «Skrik» og «Madonna» er dekket av glasstøv og glasslintrer.

-Det er veldig tydelig i mikroskopet. Det er glass både i lerretet til «Madonna» og på platen til «Skrik», sier Milnes.

Begge bildene var innglasset. Prosjektleder Elsebet Kjerschow sier glasset trolig stammer fra da glasset ble knust og rammene fjernetunder flukten.

Museet har akkurat nå inne prøver av «Skrik» som vil kunne fastslå om det er muggsopp i maleriet. I verste fall vil dette føre til at bildet må holdes separat fra andre malerier. Det må også tas spesielle hensyn når man skal stille ut maleriet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mest jobb på «Madonna»
Undersøkelsene har hittil fastslått at arbeidet med å reparere Madonna vil bli mest omfattende, på grunn av riftene i lerretet.

- Vi har ennå ikke bestemt oss for hvilken teknikk vi velger. Men enten må vi sveise på nye lerretstråder for å få et glatt lerret fra baksiden, et arbeid som vil foregå under mikroskop, ellers må vi på et vis sy på lerret, sier hun.

Les også: Slik fikses bildene

Det må tas en del kjemiske prøver i eksterne laboratorier for å avgjøre konserveringsmetoder. Først når alle data er samlet inn vil konservatorene bestemme hva slags skadebehandling som kan utføres. Disse avgjørelsene blir tatt etter etiske retningslinjer for konservering og i samråd med museets kunsthistorikere.

Hvor bildene har vært i de to årene de har vært borte, er ikke kjent. Politiet har holdt tett om hvordan bildene kom til rette.

Kanskje neste jul
Så langt vet ikke konservatorene eller museet hvor lang tid det kan ta å få bildene ferdig konservert.

- Det er veldig vanskelig å anslå noe tidspunkt. Men det vil ta tid, sier Ydstie.

Hun gleder seg mest over at bildene er i hus, slik at de kan bevege seg over fra kriminalhistorien til kunsthistorien igjen og komme offentligheten til gode.

- Vil publikum kunne se bildene på Munch-museet neste jul?

- Det får vi håpe, sier museumslederen. Hun gleder seg allerede til at bildene skal stilles ut, og er i gang med å planlegge utstillingen.

På oppdrag fra Oslo kommune er «Madonna» taksert til 250 millioner kroner, og «Skrik» til 500 millioner. Men etter tyveriene har begge bilder høyere verdi i markedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.