RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skummende salg av billig-øl

Sist oppdatert:
Salget av billig-øl i Norge har tatt helt av de siste årene. Nå er halvparten av all øl som drikkes billig-øl.

Det viser tall fra markedsanalyse-instituttet ACNielsen, som TV 2 Nettavisen har hentet inn.

Billig-øl, som blant annet omfatter merker som Tuborg, Grans, Coop, Hakon og Harbo, har økt sin verdiandel fra beskjedne 10,6 prosent i 2003 til hele 37 prosent i dag. Ser man på volumet, har økningen vært enda større.

- I dag er nesten halvparten av all øl som drikkes i Norge billig-øl, sier seniorkonsulent Gunder Johannessen i ACNielsen til TV2 Nettavisen.

Her kan du lese mer om hvorfor vi har endret ølvanene.

Analysefirmaet, som har en dekning på 99 prosent, henter jevnlig tall fra alle de store dagligvarekjedene, bortsett fra Lidl.

- Det er grunn til å tro at dersom vi også hadde hatt tall fra Lidl, ville omsetnings-økningen til billig-ølen vært enda større, sier Johannessen.

Mens omsetningen av billig-øl har skutt i været de siste årene, har salget av andre øl-merker, deriblant Ringnes, Aas og Hansa, falt kraftig. Derfor har den totale øl-omsetningen kun steget marginalt.

Frykter nedbemanning
Bryggeri- og mineralvannforeningen er lite glad for utviklingen.

- Våre medlemmer sliter om dagen. Bryggeriene tjener mindre per øl de selger når prisene er så lave, sier kommunikasjonsrådgiver Allan Auke til TV2 Nettavisen.

Han forteller at bryggeriene allerede har foretatt nedbemanninger, delvis som en konsekvens av prisfallet, og at mange frykter for fremtiden.

- Vi frykter at flere kan komme til å miste jobben dersom prisene forblir så lave. En annen konsekvens kan være at bryggerier blir nedlagt, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere