*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir du slanke-lurt

Har du fått tilbud om gratis CLA, selolje og omega 3 fra en telefonselger? Pass deg så du ikke blir lurt trill rundt, advarer Forbrukerombudet.

08.02.07 14:12

(SIDE2):Forbrukerombudet har hatt en markant oppgang i antall klager på telefonsalg i 2006. Fra 750 klager i 2005 til hele 1100 klager i 2006 vitner om mer aggressiv taktikk blant firmaene som bruker telefonselgere.

- Størsteparten av disse klagene er klager på helsekostprodukter folk får tilsendt i posten uten å ha samtykket, sier Forbrukerombudets Sverre Åril.

Si tydelig nei
CLA, Omega 3 og selolje er de helsekostproduktene som pushes mest over telefon. Si nei er forbrukerombudets oppfordring.

- I 2006 har vi hatt problemer med klager på slankemidler, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon på pressekonferansen på Forbrukerhuset torsdag.

Da Forbrukerombudet la fram nye tall på hva nordmenn klaget mest på i 2006, var det ikke overraskende mobiltelefoni og bredbånd som stod øverst på lista. Det var prisopplysning, kundeservice, dårlig kvalitet og prissammenligning folk klaget mest over.

LES HELE SAKEN HER: Dette klaget nordmenn på i 2006

Men også den aktive markedsføringen til helsekostfirmaer fremsatte mange klager i 2006.

- Det er særlig CLA, selolje og omega 3 folk blir oppringt om. Det som skjer er at mange får tilsendt såkalte prøvepakker i posten som de tror er gratis. Det viser seg ikke å være tilfelle, sier forbrukerombudet.

- Min oppfordring er å si klart nei og hvis pakken allikevel kommer i posten så må man rett og slett droppe å betale regningen, mener Thon. Selv om det blir sendt inkassokrav, påpeker han.

Slik lurer de deg
Det firmaene spekulerer i er å sende deg en såkalt «gratis pakke» som er såkalt «helt uforpliktende» med lovnader om at de i hvert fall ikke skal selge deg noe som helst, bare sende deg en gavepakke med det aktuelle helsekostproduktet. Det som skjer er at pakken kommer i posten med beskjed om at du har bundet deg til en månedlig avtale dersom du ikke ringer deres kundetelefon for å si opp avtalen. denne kundetelefonen er som regel ikke bemannet og det er derfor umulig å avbestille produktet.

Har stoppet verstingene
Naturex og InterMedica er firmaer som ble stoppet av Forbrukerombudet i 2006, men det kommer ikke til å stoppe andre firmaer fra å prøve å tjene raske penger.

- Det er bare et tidsspørsmål før vi vil se at andre aktører popper opp igjen, mener forbrukerombudet.

Får regning i posten
Mange får også tilsendt en pakke med helsekostprodukter sammen med regning helt uten å ha snakket med en selger på telefonen.

- Enten er innholdet i samtalen ikke blitt presentert godt nok av selgeren, men vi har også fått klager på at folk bare har fått regning og pakken i posten, sier jurist Sverre Åril i Forbrukerombudet.

LES MER HELSE HER

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.