Slik blir MDGs sykkelveinett i Oslo

BYRUTER: Det skal etableres åtte nye byruter for sykkel i Oslo, slik fargene på kartet viser. Fem av rutene skal stå klare innen 2017.

BYRUTER: Det skal etableres åtte nye byruter for sykkel i Oslo, slik fargene på kartet viser. Fem av rutene skal stå klare innen 2017. Foto: Bymiljøetaten (Oslo kommune)

På kryss og tvers av byen skal det nå bygges sykkelveier.

13.09.16 22:11

Dersom du bor i hovedstaden, har du sikkert fått det med deg allerede. For nå rulles det ut nye sykkelprosjekter over store deler av byen.

Bak rattet sitter Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg, fra Miljøpartiet De Grønne (MDG).

NY SYKKELRUTE: Slik blir byrute 1 fra Torshov - Vippetangen. Foto: Bymiljøetaten (Oslo kommune)

- Det er bred politisk enighet om at det er viktig å satse på sykler i Oslo. Det vi gjør nå er nettopp å sikre trafikksikkerhet for alle trafikanter ved at syklistene får en mer dedikert plass i trafikken, sier Nguyen Berg til Nettavisen.

Nettavisen har gått gjennom alle prosjektene, og presenterer her listen.

Les også: MDG-Lan: - Jeg vil ikke stoppe byggingen av sykkelveien

Disse sykkelfeltene blir oppgradert i 2016:

Eksisterende sykkelfelt oppgraderes med rød asfalt, og utvides til maksimal mulig bredde.

  • Akershusstranda (fra rundkjøringen i Langkaia til Vippetangkaia).
  • Ankerbrua (Eventyrbrua) og deler av Torggata.
  • Colletts gate (fra Ullevålsveien til Geitmyrsveien).
  • Drammensveien (fra Halvdan Svartes gate til Gustav Vigelands vei).
  • Eterveien (fra Østensjøveien til General Ruges vei).
  • Finnmarkgata/Ring 2 (fra Carl Berners plass til Økernveien).
  • Geitmyrsveien (fra Ring 2 til Colletts gate).
  • General Ruges vei (fra Eterveien til Skullerudveien).
  • Kierschows gate (fra Uelands gate til Ring 2).
  • Konows gate.
  • Sognsveien (fra Ring 2 til Ullevålsveien).
  • St. Halvards gate (fra Bispegata/Dyvekes gate til Kværnerveien).
  • Toftes gate (fra Schleppegrells gate til Schous plass).
  • Ullevålsveien (fra Ring 2 til St. Olavs gate).
  • Wergelandsveien/Christian IVs gate (fra Parkveien til Ring 1).
  • Østensjøveien (fra Tvetenveien til Abildsøkrysset).


Åtte nye byruter

I tillegg har Statens vegvesen region øst i samarbeid med Oslo kommune utarbeidet en plan for et sammenhengende sykkelveinett innenfor Ring 3.

Totalt skal det etableres åtte nye byruter, som kartet øverst i saken viser. Byrutene skal etableres trinnvis, og utgjør til sammen 53 kilometer.

Den opprinnelige planen ble igangsatt av det forrige byrådet, men ble sendt i retur til fagetatene tidligere i år av det rødgrønne byrådet med MDG i spissen, fordi de ønsket en «mer ambisiøs utbyggingstakt».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RØDT DEKKE: Sykkelfeltene over Ankerbrua ble bredere og fikk rødt dekke i vår. Foto: Bymiljøetaten (Oslo kommune)


Les også: - Folk vil lenke seg fast til trærne på Bygdøy

Her skal byrutene gå:

  • Byrute 1: Torshov – Vippetangen.
  • Byrute 2: Smestad – Tøyen/Galgeberg.
  • Byrute 3: Rådhusplassen – Dælenenga/Ring 2.
  • Byrute 4: Frogner – Tiedemannsjordet.
  • Byrute 5: Frognerparken – Galgeberg.
  • Byrute 6: Skøyen – Carl Berners plass.
  • Byrute 7: Gaustad – Storo.
  • Byrute 8: Nydalen – St. Olavs plass.


Ifølge byrådserklæringen skal 60 kilometer sykkelvei, sykkelfelt og bilfrie gater være etablert innen 2019. Fem av byrutene skal stå ferdig i 2017.

Les mer om alle sykkelprosjektene her (ekstern lenke)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BREDERE: Sykkelfeltene i Grønlandsleiret ble i 2015 oppgradert og utvidet med i bredde og med rød asfalt. Foto: Bymiljøetaten (Oslo kommune)


- Sykkel er løsningen

Bakgrunnen for sykkelsatsningen, er det rødgreønne byrådets mål om at 25 prosent av alle daglige reiser i Oslo skal foregå med sykkel innen 2025.

- Oslo vokser med 10.000 mennesker i året. Alle transportetatene er enige om at hvis vi ikke legger til rette for sykler, så klarer vi ikke å løse transportbehovet i Oslo. I dag taper næringslivet opp mot én milliard på at nyttetransport står i kø inn mot Oslo. Ved å få flere over på miljøvennlige transportformer, både kollektiv og sykkel, kan vi løse flere utfordringer i en smekk. Vi ønsker også at lufta skal være trygg og frisk for alle som bor her, og igjen er sykkel løsningen, sier Nguyen Berg.

Sykkelprosjektet i Oslo kommune opplyser til Nettavisen at de ligger godt an til å nå målene for 2016: 10,3 kilometer med oppgradering av sykkelveier, 11 km med ny tilrettelegging og 4,3 km med bygging av nye sykkelveier. I tillegg jobbes det med grunnerverv for 2,7 km sykkelvei.

Les også: Høyre vil stanse sykkelvei de selv har vedtatt

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BAK RATTET: Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), har store ambisjoner for syklistene i OSlo. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)


- Jeg stopper ikke sykkelveien

Nettavisen har den siste uken satt fokus på en av sykkelveiene som skal bygges på Bygdøy i Oslo, som det er uenighet om.

Naboer vil stanse sykkelveien, og truer med å lenke seg fast til de gamle allétrærne som skal hogges for å gjøre plass til sykkelfeltene.

Nguyen Berg har imidlertid avvist å stanse byggingen.

- Oslo kommune har jobbet med dette siden 2003, og mange hensyn har blitt veid opp mot hverandre. I år er det bare den første delen av sykkelveien fram til Kongsgårdsalléen som skal bygges, og denne vil jeg ikke stoppe, sa hun til Nettavisen i forrige uke.

Les sakene her:
MDG-Lan: - Jeg vil ikke stoppe byggingen av sykkelveien
Høyre vil stanse sykkelvei de selv har vedtatt
- Folk vil lenke seg fast til trærne på Bygdøy
Ber MDG stoppe prestisjeprosjekt

BYGDØY: Slik bli den nye sykkelveien på Bygdø, med to sykkelfelt. Foto: Hjellnes Consult/Bymiljøetaten

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag