RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Avinor)

Slik blir nye Gardermoen

Sist oppdatert:
Gardermoen gjør seg klar for flere millioner nye passasjerer.

Styret i Avinor ga torsdag grønt lys for pirkonseptet for terminal 2 ved Oslo Lufthavn, Gardermoen.

Den nye pirløsningen er en nord/syd orientert pir, som tar utgangspunktet i nåværende pirløsning og er integrert med dagens sentralbygning. Endelig vedtak om utbygging er først ventet i begynnelsen av 2009.

Den nye terminalbygningen - terminal 2 - skal ligge i tilknytning til jernbanestasjonen vest/sydvest for dagens terminalbygning og være integrert med denne.

35 millioner
Terminal 2 ferdig utbygd med den nye pirløsningen, vil gi en kapasitet på opp mot 35 millioner passasjerer per år. Etter planen skal første byggetrinn med en kapasitet på 27 – 28 millioner passasjerer, stå ferdig i 2012.

- Den løsningen som er valgt er et resultat av en grundig prosess. Vi har vurdert mange alternativer, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor i en pressemelding.

Men de som håper å se Airbus 380 lande utenfor Jessheim, blir nok skuffet:

Ikke Airbus 380
- Airbus 380 er klassifisert som Kode F fly, og det er ingenting i dag som tyder på at OSL vil få Airbus 380 i trafikk til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Denne flytypen krever større ombygging av Oslo Lufthavn (OSL), sier pressetalskvinne Sofie Bruun til Nettavisen.

De største flyene Boeing 747-400 og Airbus 330 og 340 får imidlertid mer plass å boltre seg på:

- I dag har vi to til tre plasser for disse flyene, men signaler fra flyselskaper tilsier at vi bygger ut flere plasser for fly av denne størrelsen, forklarer hun

Stadig vekst
Veksten ved Oslo Lufthavn har vært betydelig de siste årene, og er langt større enn de prognosene som tidligere har ligget til grunn for trafikkutviklingen.

Antall passasjerer ved Oslo Lufthavn var i 2007 19 millioner, en økning på nærmere 8 prosent fra året før.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere