*Nettavisen* Nyheter.

Slik blir veikaoset

En time lengre reisevei blir realiteten på grunn av de stengte tunnelene på E18. Se kart og omkjøringsmuligheter.

11.04.07 11:56

Kaoset kan vare fram til langt utpå sommeren, ifølge tidligere anslag.

Nettavisen mener: - Tunnel-hysteri?

Onsdag avslørte Aftenposten at det er funnet feilkonstruksjoner i sikringen på i alt sju tunneler på E18 gjennom Vestfold.Det gjelder Løkentunnelene, Bolstadtunnelen, Hillestadtunnelen, Bringåkertunnelen, Botnetunnelen og brekketunnelen, i tillegg til Hanekleivtunnelen der tunneltaket raste i romjula.

Les også: Stenger sju tunneler på E18

- Så lenge vi må holde tunnelene stengt, inntil vi kan få åpnet for trafikk i ett løp, vil vi få mye køsituasjoner. På de største utfartshelgene, ikke minst i pinsen, kommer det til å bli mye køer gjennom Vestfold. Det er ikke til å unngå, sier Roar Gärtner, distriktssjef i Statens vegvesen Vestfold til Nettavisen.

Se liste over omkjøringsmuligheter i faktaboksen til høyre.

Ifølge Aftenposten er prognosene for trafikken nedover Vestfold på 30.000 biler i døgnet på strekningen for begynnelsen av somemrferien. I påsken kjørte 14.000 biler i døgnet gjennom den alternative kjøreruten E18 ved Holmestrand.

Kork
Det er dimensjoneringen av veiene som er problemet. Det finnes flere muligheter for omkjøring. Men svingete veier over Hanekleiva til Hoff der hastighetene må ned i 30 kilometer i de verste svingene, er noe helt annet enn rette strekninger og 100 kilometers fartsgrense i fire felt på E18.

- Slik forholdene er nå, har forsinkelsene dreid seg om 5-10 minutter i forhold til når E18 er åpen. Men når det er topper i trafikken, kan det fort bli vesentlig mer - 20-30 minutter og opp mot en time på de mest trafikksterke tidspunktene, sier distriktsjefen.

Nå håper han på at de som skal nedover Vestfold velger litt ulike omkjøringeveier.

- Det er jo å håpe at trafikken kan spre seg mest mulig,. Men det er begrenset hvor en kan kjøre, sier han.

Forsøke å holde åpent
E18 er allerede stengt mellom Hanekleivtunnelen og Island. Her ligger flere av de berørte tunnelene. Ellers vil vegmyndighetene tilsterebe å holde de øvrige tunnelene der det gjenstår sikringsarbeid åpne.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Tunnelene i partiet mellom Hanekleivtunnelen og Island blir stengt til vi har gjenåpnet i Hanekleivtunnelene. Det er der innsatsen settes i gang i første omgang. Så regner jeg med at de øvrige tunnelene vil holde åpne i ett løp, sier Gärtner.

Han sier sikkerhetsmanglene ved disse tunnelene er av en helt annen karakter enn i Hanekleivtunnelen.

- Vi snakker om er sikringsarbeider i veggpartiene, der det allerede er betongelementer på plass. Det er ikke snakk om fare for ras i tunneltaket, sier han

For øvrig viser han til Vegdirektoratet for ytterligere sikringsinformasjon.

- Har folk vært i livsfare når de har kjørt gjennom disse tunnelene?

- Vi er glad for at ikke gikk liv i forbindelse med raset i Hanekleivtunnelen. Etter det har vi hatt våre vurderinger av sikring i tunnelene. Trafikksikkerhet er nummer en hos oss. Hvis det ikke hadde vært trygt, ville vi stengt umiddelbart, sier han.

Ikke avklart tidsrom
Hvor lenge bilistene må regne med omkjøring på E18, er foreløpig umulig å si.

Tidligere er det anslått at det kan bli juli og sommer før Hanekleivtunnelen kan åpne igjen.

- Vi tør ikke si når veien åpner igjen. Men vi vil motta anbud i morgen torsdag på sikringen av Hanekleivtunnelen, og da kommer det fram når vi kan forvente at den er ferdig, sier han.

Han viser til at det er i alles interesse å få veien åpnet igjen snart som mulig.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det er i alles interesse. Det er mange som er berørt her - trafikanter, beboere langs veien og de som driver næring ved veien som er delvis stengt. Det er mange berørte her. Derfor er det et poeng å få opp veien igjen så snart som mulig, sier han.

Hvor mye det vil koste å sikre tunnelene, vet han ikke.

- Det styres fra regionen og vegdirektoratet. Men vi snakket om betydelige kostnader her. Det som er mitt ansvar, er å sørge for at det er trygt ferdes gjennom Vestfold i denne perioden. Og vi skal gjøre det vi kan for å få til det på en best mulig måte, sier han.

- Systemfeil?
Det var Statens vegvesen som var ansvarlig for byggingen av tunnelene på E18.

- Tar dere selvkritikk på den manglende sikringen av tunnelene?

- Det tror jeg du skal ta med Vegdirektoratet. Men, når en ser på systemet med den manglende sikringen, så kan man spørre seg hvordan filosofien var når den gjaldt sikring på den tiden da tunnelene var bygget. Det ser vi ser jo nå, når vi går inn alle tunnelene og finner feil. Det er et spørmål om selve systemet for sikringen har vært god nok, sier han.

Nå vurderer geologer fra Statens vegvesen tunneler over hele landet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.