RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik fraktet han 200 kg dynamitt

Foto: Statens Vegvesen
Sist oppdatert:
Kontrollørene fra Statens vegvesen fikk sjokk da de åpnet bagasjerommet på mannens bil.

(iBergen.no) Tirsdag foretok Statens Vegvesen en rutinekontroll i Åsane nord i Bergen. Da de vinket inn en varebil fikk de sjokk da de oppdaget hva som lå henslengt i bagasjerommet.

Der befant det seg nemlig 200 kilo dynamitt og tennere til sprengstoffet. Saken kommer til å bli politianmeldt. Ifølge forskriftene trenger man en såkalt ADR-godkjenning ved transport av sprengstoff på mer enn 50 kilo.

I tillegg skal sprengstoff og tennere transporteres separat.

- Ikke bra
Det var en varebil fra firmaet Grindheim Maskin & Transport som var fylt med sprengstoffet.

- Dette var ikke mye bra for å si det rett ut. Det var ingen ADR-godkjenning og bilen skal være merket tydelig med oransje skilter, her var det ikke gjort noen ting. Dette ser vi svært alvorlig på og vi kommer til å politianmelde saken, sier Tom Børslid i Statens vegvesen til iBergen.no.

Han bemerker også at de tre-fire kontrollørene som var til stede ble satt i alvorlig fare.

Sprengstoffekspert Tor Dahl ved Sunnhordland Sprengstoff mener også det ikke er forsvarlig å transportere sprengstoff slik det ble gjort i dette tilfellet. Han understreker at han kun er kjent med den aktuelle saken gjennom media.

400 meter evakuering
- Det er uvanlig at man transporterer så store mengder sprengstoff på denne måten. I utgangspunktet er det nok ikke veldig stor fare for at noe vil skje, men man bør ikke stole på slike sikkerhetsmarginer, man vet aldri hva som kan skje. Det som er helt klart er at ved transport av større mengder sprengstoff så skal dette transporteres separat fra tennmidlene, sier Dahl til iBergen.no.

Han forklarer også at dynamitten i seg selv ikke er farlig, men at situasjonen blir annerledes så lenge det befinner seg tennmidler i umiddelbar nærhet.

- Dersom du er i et fareområde bør du gå et par hundre meter unna for å unngå skader, sier Dahl.

Fagleder for ammunisjon i Forsvaret, Roger Olsen, mener man ville hatt en evakueringsavstand på 400 meter i en slik situasjon. Dette opplyser han til BA.

Saken fortsetter nedenfor.

Den øvre strafferammen for brudd på brann- og eksplosjonsvernloven er på tre måneders fengsel.

Firmaet som transporterte sprengstoffet har følgende forklaring på hvordan dette kunne skje:

- Ubevisst
- En av våre medarbeidere skulle hente en del til en borerigg og satte seg i en tilfeldig bil. Egentlig skulle dynamitten stå på en ADR-henger, men den ble brukt til noe annet akkurat da. Vi lastet dynamitten inn i varebilen som en midlertidig løsning. Sjåføren som skulle av gårde visste ikke om det og tok bare den første ledige bilen han så og kjørte av gårde, sier daglig leder i Grindheim Masking & Transport Bjarte Grindheim til iBergen.no.

Han bekrefter også at sjåføren ikke hadde den nødvendige ADR-godkjenningen.

- Vi skal ta de konsekvensene det får, det var uheldig at dette skjedde og det skulle vært unngått, sier Grindheim.

Klare regler
I Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap vil de ikke kommentere denne konkrete saken, men uttaler seg på generell basis.

- Et slikt tilfelle vil være brudd på forskrift om transport av farlig gods på vei og jernbane og det burde helt klart vært unngått. Det er klare regler på at sprengstoff over 50 kg skal transporteres separat fra tennere. Det er heller ikke tilstrekkelig å kjøre uten ADR-bevis. Mange mennesker kan bli satt i fare, sier senioringeniør ved avdeling for næringsliv, produkter og farlige stoffer i DSB Olav Jacobsen til iBergen.no.

Les flere nyheter på iBergen.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere