RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kan nye Oslo S bli

Sist oppdatert:
Vil legge Oslo bussterminal over togperrongene. Bane Nor er negative til forslaget.

På oppdrag for Ruter har COWI og MAD Arkitekter utarbeidet to alternative prosjekter for den nye bussterminalen på Oslo S. Onsdag legges forslaget ut på høring, skriver Aftenposten.

Planen, som får støtte av Plan- og bygningsetaten (PBE), innebærer at Oslo bussterminal blir plassert over dagens sporområde, samtidig som dagens jernbanestasjon utvides østover. Tanken bak utvidelsen østover er at Akerselva kan gjenåpnes og man kan legge til rette for byutvikling i områdene øst for Jernbanetorget, altså mot Grønland.

Målfrid Nyrnes, enhetsleder i PBE, beskriver planen som nødvendig og fremtidsrettet. Alternativet til å bygge en ny stasjon, er å ruste opp den vi allerede har, understreker Nyrnes.

Du kan se alternativ 1 i videoen i toppen av saken. Rett under er alternativ 2:


Bane Nor: - Negative

Bane Nor Eiendom, som er grunneier for området hvor nye Oslo S og bussterminalen skal ligge, er ikke positive til forslaget.

– Vi er negative til dette forslaget. Denne planen får store konsekvenser for jernbanetrafikken i anleggsperioden. Det blir stengning av mange spor over Oslo S i flere år, sier Tor Saghaug, prosjektdirektør i Bane Nor Eiendom.

Saghaug er enig i at Oslo S-området trenger en oppgradering, men mener det ikke er behov for en ny bussterminal i sentrum.

Ellen de Vibe, direktør i Plan- og bygningsetaten, sier imidlertid at Oslo S ikke vil bli stengt i flere år, men at arbeidet vil bli delt inn i faser, hvor kun enkelte spor og plattformer vil stenges for en periode.

Slik kan nye Oslo S bli. Her er planalternativ 1.

- Enormt gode muligheter

Prosjektansvarlig arkitekt for MAD Arkitekter, Lutz Volke, understreker overfor Nettavisen at prosjektet fortsatt er inne i en veldig tidlig fase.

- Men jeg mener at prosjektet åpner for enormt gode muligheter for å skape gode byrom rundt Oslo S. Det muliggjør den transformasjonen som indre øst-Oslo sårt trenger ved at man kan gjenåpne Akerselva, sier Volke.

Han forteller videre at prosjektet først og fremst har vært et infrastrukturprosjekt, men at det også er et byutviklingsprosjekt.

- Denne planen skal gjøre det lett for reisende å bevege seg, orientere seg og finne frem på stasjonen. Så langt har vi sett mest på de funksjonelle aspektene ved løsningen, mest fordi vi vet at vi vil få flere kollektivreisende i fremtiden og ønsker å gjøre det lettere for dem å reise kollektivt til Oslo.

Slik kan nye Oslo S bli. Her er planalternativ 2.

Største enkelthinderet

At Bane Nor er negative til forslaget, er ikke nytt for MAD Arkitekter.

- Vi har hatt en lang prosess om dette, men har landet på at den beste plasseringen for en større og mer robust bussterminan vil være over togperrongene, sier Lutz.

Dagens plassering for bussterminalen, altså langs nordsiden av Schweigaards gate, er det største enkelthindret for å revitalisere indre øst, mener Lutz.

- I tillegg har Jernbaneverket en utfordring i at det også vil være et behov for å oppgradere togperrongene etter hvert. Vi får flere reisende og lengre tog, og på dagens plattformer er problemet at alle må ut på samme side. Med flere reisende vil det bli vanskeligere å komme frem, avslutter Lutz.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere