*Nettavisen* Nyheter.

Slik planlegger svindlerne

Foto: Paul Weaver (TV 2 Nettavisen)

iBergen.no har fått innsyn i Nigeria-svindlernes interne korrespondanse. Se hva de skriver til hverandre.

28.11.07 13:19

(iBergen.no) De hjerteløse Nigeria-svindlerne ler seg i mellom av ofrene som blir tappet for penger gang på gang. I intern korrespondanse mellom svindlerne, som iBergen.no har fått tilgang til via nettjegeren «Contras», deles tips om hvordan det velsmurte maskineriet skal fungere på best mulig måte.

Hierakiet
Organisasjonen er bygget opp i flere trinn. Fotsoldatene på bunnen av hierakiet har ansvaret for å fange inn ofrene med lokketilbud. En e-post med løfter om overdrevent stor økonomisk gevinst sendes ut til tilfeldige e-postadresser. Når potensielle ofre biter på, blir disse videresendt til neste nivå i pyramiden. Fotsoldatene får relativt lite av svindelutbyttet.

Over fotsoldaten sitter mellommannen, som pleier ofrene for å vinne deres tillit.

Når offeret er tilstrekkelig hjernevasket, settes det i kontakt med en person i øverste ledd. Denne personen gir instrukser til hvor og hvordan penger skal betales til svindlerne.

Mellommannen og sjefen hans kan i virkeligheten ofte være én og samme person. Årsaken til det innfløkte persongalleriet er gjerne at mellommannen vil skylde på sjefen når offeret ikke får tilsendt pengene han er blitt lovet.

«Han sa han ikke hadde mer penger, men når jeg er ferdig med ham, vil jeg sende deg på en visitt til ham for å finne ut om han lyver eller ikke.»

Svindler til kollega.

Mellommannen og sjefen er de som tar brorparten av kaken i svindelen.

- Han betalte Porschen min
Ofte avsluttes svindelen etter første innbetaling. Men bedragerne prøver alltid å få offeret til å betale ulike småbeløp flere ganger. De presenterer forskjellige uforutsette utgifter som dukker opp, og som offeret må dekke. I de interne arbeidsnotatene iBergen.no har lest, forteller en av sjefene om en amerikaner han lurte til å betale ni ganger.

- Han ga meg penger som jeg brukte til å kjøpe Porschen min for i 2001. Han sendte meg penger forrige måned og han er fortsatt på listen. Han sa han ikke hadde mer penger, men når jeg er ferdig med ham, vil jeg sende deg på en visitt til ham for å finne ut om han lyver eller ikke. Venter på at han skal sende meg noen penger, men vet ikke når han får samlet sammen nok til å sende, skriver sjefen til en framtidig «ansatt» han håper å få inn i organisasjonen sin.

Videre lokker sjefen med at undersåtten skal få innsyn i hvordan han skal snakke velstående amerikanske kvinner rundt lillefingeren, og hvordan han kan kjøpe biler på falsk kreditt for så å selge dem igjen. Løfter om et liv i luksus understrekes med sjefens beskrivelse av sin egen livssituasjon.

Kvitter seg med ofre
I en annen e-post, fra en svindler som ønsker å inngå et samarbeid med en likesinnet, forklares hvordan ofrene kan lures til et møte i Amsterdam for å inspisere pengene de er lovet. Får å få pengene, åpner ofrene en bankkonto. Denne tappes fortløpende etterhvert som «regningene» kommer. Ofrene omtales konsekvent som «klienter».

For å kvitte seg med brysomme «klienter» etter at svindelen er ferdig, benyttes først løgnehistorier om at pengetransaksjonen er kommet under politietterforskning. Dette skal skremme bort ofre som har gått med på å låne bort bankkontoen sin for oppbevaring av underslåtte kjempebeløp. Virker ikke den taktikken, går svindlerne over på trusler om tap av penger eller drap.

Pengene, som lures fra de etterhvert blakke ofrene, brukes til et liv i sus og dus. Men utover smykker, reiser, biler og andre dyre vaner, benyttes også store beløp til lønninger, og dessuten bestikkelser av både banker og offentlige myndigheter.

I en føljetong på iBergen.no har vi fulgt prosessen for hva som skjer når man svarer på en henvendelse fra Nigeria-svindlere. Du kan lese hele serien i lenkene som ligger kronologisk øverst til høyre i denne artikkelen.

Les flere nyheter på iBergen.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.