*Nettavisen* Nyheter.

Slik rundlures du på Facebook

Celldorado lurer deg til å tro at du har fått meldinger, men sender deg rett til rådyr mobiltjeneste.

(iOslo.no) Det er firmaet Celldorado, som har base i Danmark, som står bak denne villedende reklamen. På Facebook får man beskjed om at man har fått to nye meldinger, og at en venn er forelsket i deg. Man skal så trykke som normalt på den lille konvolutten...

Men i stedet for å komme til en meldings-innboks, kommer man til: Celldorado Kjærlighetstesten, en reklameside for en rådyr mobiltjeneste!

Villeder folk på nettet
Mange kjenner kanskje ikke navnet Celldorado, men det er et firma som står bak mange falske reklamer på nettet som får folk til å trykke inn mobilnummeret sitt. Dermed er man abonnent og må betale dyrt fra hver enkelt melding man mottar.

Tidligere har iOslo.no skrevet om Celldorados «IQ-test», som har fått mange til å taste inn nummeret for å få tilsendt sitt resultat. Men vips, så er man heller blitt abonnent.

Klikk på bildet for å forstørre.

Celldorado overholder reglene om å informere om at dette er en abonnementstjeneste, men det står med svært liten skrift. I tillegg er det helt uakseptabelt at de lar folk tro at de har fått meldinger, og så blir man villedet inn til Celldorados tjeneste, mener Forbrukerombudet.

Lurer nordmenn
- Dette er uholdbart. Dette er å lure forbrukeren. Vi har noen versting-selskaper, og det er gjerne de utenlandske selskapene vi har fått flest klager på. De fleste er nederlandske, og Celldorado er også nederlandsk, sier Ida Otterstad i Forbrukerombudet til iOslo.no.

Celldorado beskrives jevnt over som en versting, og mange nordmenn lar seg lure av deres villedende markedsføring. Er du en av dem? Kontakt journalist Bjørn Lecomte ved å sende e-post til bjorn.lecomte@ioslo.no

Celldorado har ingen kontaktpersoner i Norge, men de er pålagt å følge norske regler, og dette er villedende markedsføring og brudd på Forbrukerombudets retningslinjer og CPA-retningslinjene til mobiloperatørene, melder Forbrukerombudet.

Mange klager
- Vi har fått kjempemange klager på Celldorado. Vi tok kontakt med dette selskapet og møtte dem i november, hvor vi ba om at det ble foretatt endringer i markedsføringen. Likevel mottar vi fortsatt mange klager på mobile innholdstjenester, både på Celldorado og andre selskap, og vi ser nå at vi må vi intensivere vårt arbeid overfor denne bransjen. Vi har sett oss lei på at useriøse aktører villeder forbrukerne, forteller Otterstad.

iOslo.no har forsøkt å få tak i sjefene i Celldorado i Nederland, uten å lykkes. Selskapet har ingen talspersoner i Norge.

Les flere nyheter på iOslo.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.