*Nettavisen* Nyheter.

Slik skal du vekkes om morgenen

Er du glad i de sene nattetimer og har et anstrengt forhold til vekkerklokken påfølgende morgen?

12.11.08 09:23

(BIIPMAG): Søvnforskere ved Universitetet i Bergen tror unge vil bli mindre trøtte om morgenen om de stimuleres med lys og hormonet melatonin, det skriver Universitetets nettavis På Høyden.

Lider av syndrom
En stor del av ungdom mellom 13 og 25 år lider av såkalt forsinket søvnfasesyndrom. De sovner sent og er langt fra klar for en ny dag når vekkerklokken kimer. Ane B. Wilhelmsen er psykolog og stipendiat ved Institutt for Samfunnsmedisin, og sammen med fysiolog og stipendiat Ingvild Saxvig skal hun teste ut effekten av lysterapi og melatonin på ungdommer i videregående skole i Bergen.

– Vi vil gi forsøkspersoner melatonin før de legger seg og bruke lys om morgenen for at de skal fungere bedre på dagtid og for å få fremskyndet rytmen deres. På denne måten vil vi måle effekten av kjente hjelpetiltak. Håpet er at vi skal kunne gi bedre behandlingsopplegg på bakgrunn av studien, sier Wilhelmsen til På Høyden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sliter du med å få sove finnes det en del tiltak du kan prøve selv. Ung.no har følgende søvnråd:

- Få nok søvn (minst 9 timer hver natt).
- Ikke sov til langt på dag i helgen. (Stå helst opp ganske likt hver dag.)
- Få minst en halv time dagslys tidlig på dagen (Så å gå til skolen er viktig for god søvn neste natt).
- Regelmessig mosjon, men avslutt helst to-tre timer før leggetid.
- Unngå søvn om dagen (evt. middagslur bør ikke være på mer enn 20 min).
- Ha det kjølig, mørkt og rolig på rommet og slå av mobilen. Avslutt skjermaktivitet en time før du legger deg.
- Unngå kaffe, te og cola etter kl. 17.

Siste fra biipMag:
Slik får du forholdet til å fungere
- Bare litt spiseforstyrret

Dette har du på deg i julen

GÅ TIL FORSIDEN HER

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.