*Nettavisen* Nyheter.

Slik unngår du nettsvindel

Aldri, aldri forskuddsbetal for varer du bestiller på nettet.

26.10.06 10:09

Det er den innstendige bønnen fra Forbrukerrådet. For mens kjøp via nettet over landegrenser øker, får Forbrukerrådet stadig flere henvendelser fra nordmenn som har fått skjegget og ikke varen i postkassen.

- Betal ikke på forhånd
- Over 2,5 millioner nordmenn har kjøpt reiser, elektronikk, klær eller sportsutstyr en eller flere ganger på nettet, viser tall fra E-forum. Mange blir lurt, og Forbruker Europa anbefaler forbrukeren å ikke forskuddsbetale for varer eller tjenester bestilt på internettet, sier rådgiver i Forbruker Europa, Kirsti Pamphlett.

Organisasjonen har satt opp en sjekkliste der du som forbruker skal kunne svar «ja» på samtlige spørsmål før du inngår en avtale med selger.

* Har du fått selgerens navn, adresse, e-post og telefonnummer?

* Forteller selgeren deg alt om varens vesentlige egenskaper?

* Er opplysningene du får om vilkår for pris, betaling og levering tydelige?

* Kan du betale med kredittkort?

* Gir selgeren opplysninger om angreretten?

* Blir du informert om hva du kan gjøre ved feil og mangler?

Banken refunderer
Kan du svare bekreftende på disse spørsmålene, er sjansen for å bli lurt mindre. Likevel er det ingen idiotsikker liste.

Sikreste måten for å få tilbake penger dersom du blir lurt, er å betale med kredittkort. Da får du erstattet størsteparten av beløpet av banken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.