RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sønnen ble tatt for å kjøre snøscooter uten gyldig førerkort – faren fikk bot

Bot: Roald Simonsen fikk 6000 kroner i bot da sønnen kjørte snøscooteren i utmarka. Foto: Privat
Bot: Roald Simonsen fikk 6000 kroner i bot da sønnen kjørte snøscooteren i utmarka. Foto: Privat
Sist oppdatert:
- Dette er horribelt. Jeg kommer aldri til å betale, sier faren.

Roald Simonsen fikk 6000 kroner i bot da sønnen kjørte snøscooteren uten førerkort.

- Det er horribelt, sier Simonsen til Avisa Nordland.

Sønnene var ute å kjørte snøscooter på familiens utmark i Kobbelv i januar. Etter å ha blitt stanset av lovens lange arm dukket totalt fire forelegg på til sammen 36.000 kroner ned i familiens postkasse, ifølge Simonsen.

Erkjenner lovbrudd

- Størrelsen på bøtene samsvarer ikke med lovbruddet, sier Simonsen og viser til sin egen bot på 6000 kroner.

- Politiet mener at jeg burde ha forsikret meg om at han hadde lov til å kjøre snøscooter. Gutten kan kjøre store lastebiler, og jeg var sikker på at han også kunne kjøre snøscooter, sier Simonsen.

Han erkjenner at det ikke var lov å kjøre snøscooter der sønnene ble tatt. Og han er klar over at han burde ha sjekket førerkortet til sønnen.

- Det er reglene, og man kan si hva man vil om dem. Jeg kunne ha akseptert en bot på 1000 kroner, men 6000 kroner blir altfor drøyt. Jeg mener at bøtene må stå i forhold til hva som egentlig er gjort, sier han.

Irritert

Det som irriterer Sørensen er at man kan slippe unna med et par tusenlapper hvis man blir tatt med mindre mengder narkotika. I tillegg har han funnet eksempler på at folk må betale 4000 kroner i bot hvis de låner ut bilen til folk uten førerkort.

- Hasj er mye mer skadelig enn snøscooter, så hvorfor straffen er lavere forstår jeg ikke. Jeg mener også at det er et større lovbrudd å låne ut bilen til noen uten førerkort, enn at man gjør det samme med snøscooteren, sier han.

- På veien er man i mye større grad til fare for andre enn hva man er i skogen. Der kan man komme i skade for å skade en buske, eller seg selv, sier han.

- Hva kommer du til å gjøre med forelegget?

- Jeg har allerede svart at jeg ikke kommer til å betale det. Og jeg kommer aldri til å betale noen bot. Jeg ser at de truer med at den vil bli 7200 kroner hvis jeg må i retten. Denne mannen må de slepe i fengsel, for boten kommer jeg ikke til å betale, sier han, og rister oppgitt på hodet.

- Det som er mest latterlig er at politiet ønsker å bruke ressurser på dette, sier han. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

ILLUSTRASJONSBILDE: En far fikk 6000 kroner bot etter at sønnen hadde kjørt snøscooter.

Påtaleleder ved Salten politidistrikt, Heidi Kløkstad, forsvarer ressursbruken.

- Det ligger i sakens natur at den som en sak retter seg mot, ofte mener at politiet burde konsentrert seg om andre ting. Privatpersoners oppfatning om hva vi bør bruke våre ressurser på er derimot ikke styrende for hva vi etterforsker og irettefører, sier hun.

Riktig bot

Påtaleleder ved Salten politidistrikt, Heidi Kløkstad, er klar på at mannen har fått riktig bot.

- Hovedregelen er at man skal straffes på samme måte når man overlater et kjøretøy til noen uten gyldig førerkort, som om man hadde kjørt selv uten gyldig førerkort, sier Kløkstad.

- For førstegangskjøring uten gyldig førerkort er den normale bøtesatsen 8000 kroner, sier hun.

Så skulle politiet ha fulgt bøtesatsene slavisk, ville Simonsen ha måttet betale 8000 kroner.

I retten vil det bli lagt ned påstand om at mannen må betale 7200 kroner i bot, subsidiert 14 dagers fengsel.

- Men det skal veldig mye til før man blir sendt i fengsel. Da skal det ikke være noen verdier å hente hos vedkommende. Så fengsel er siste utvei i slike saker, sier hun.

I bøtesaker har man som hovedregel ikke krav på forsvarer, men man kan engasjere en for egen regning.

Les flere saker hos AN.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere