RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spår charterbransjens død

Charterselskapene går så det suser, men noen mener fortsatt næringen vil dø ut.

(SIDE2): Institut for Fremtidsforskning i Danmark har lenge spådd charterbransjens død, og noen salgsrekorder forandrer ikke på den saken. I en artikkel i danske Berlingske Tidende har debatten igjen blusset opp igjen, selv etter at næringen de siste årene har opplevd en fantastisk vekst.

Klassikeren er død
Her fastholder framtidsforsker Johan Peter Paludan at den klassiske charterreisen er døende og han oppfordrer bransjen til å skrifte navn.

Paludan definerer charterreisen som en ferie der man samler en flokk feriegjester i et fly, flyr dem til en destinasjon, lesser dem inn i en buss, lager felles utflukter og grisefester og så flyr dem hjem igjen.

- Det mye han har rett i, sier informasjonssjef i Star Tour, Lena Petersson, til Side2.

- Den chartertrafikken som her beskrives finnes nesten ikke lengre. Charter er et begrep som henger igjen fra 80-tallet, mens vi har gått videre. Begrepet er misvisende i forhold til det vi gjør som reisearrangør i dag.

Hun definerer charter som et fly som går direkte og som er innleid av selskapet.

Positivt begrep
- For oss blir utfordringen å formidle det at vi er så mye mer. Samtidig er «charter» forbundet med noe positivt. Det er ikke noe som er mer lystbetont for Nordmenn, forklarer Petersson.

- Jeg har heller ikke noe i mot selve ordet, men vi er vel mer et supermarked for reiser og ferieopplevelser, legger hun til.

Kollegaene hennes i Danmark er ikke like begeistret.

- Jeg er trøtt av dødsdommene, for det er innlysende at de ikke passer. Vi har som bransje utviklet oss og tilpasset våre produkter til det kundene etterspør. Det gelder reiser for barnefamilier, storbyferier, golfreiser, cruise og andre individualiserende reiseformer, sier Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour Danmark.

Mindre redd
Grunnen til at charterturnene får dødsdommen i Danmark er, ifølge Institut for Fremtidsforskning, at danskene i dag er mindre autoritetstro, ikke lengre er redd for å reise i fremmede land og dessuten er blitt bedre til å snakke engelsk.

- I dag spiller charterselskapene to roller. Den ene er rollen som lavprisselskap, der de selger fly og hotell, og ikke noe annet. I den andre rollen opererer de som spesialisert serviceleverandør, med nisjeprodukter som dykke- og golfreiser eller spesielle produkter til barnefamilier. Og det gjør de godt, mener framtidsforskeren.

Dette er informasjonssjef Petersson enig i, og hun trekker frem trygghetsfølelsen som et viktig moment for selskapenes vekst.

- Ingen vil at det skal bli noe tull med ferien og denne følelsen av trygghet blir bare viktigere, kanskje i takt med at verden blir mer kaotisk.

I år regner hun med at over 1 million nordmenn drar på «chartertur» og da ikke i tradisjonell forstand. Den økte reiselysten blant folk gjør at Star Tour heller ikke frykter fremtiden. Petersson mener det fortsatt er rom for flere aktører i feriereisebransjen.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere