RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spår kaosmåned på Gardermoen

Sist oppdatert:
Bemanningsproblemene i sikkerhetskontrollen rir Oslo lufthavn som en mare. I juni kan det bli verre.

Mandag morgen var det igjen store køer foran sikkerhetskontrollen ved Oslo lufthavn. Administrerende direktør Nic Nilsen anslo den ekstra ventetida til 40 minutter og ba de reisende være ute to timer før avgang.

- Vi liker dette svært dårlig, men vi gjør alt som står i vår makt for å normalisere dette, sier han til TV 2 Nettavisen.

Travle måneder
Men verken han eller direktør Terje Helland i Adecco Airport Security kan love en snarlig bedring. Mai og juni er de to travleste månedene på Gardermoen, og alt tyder på at det blir verre før det blir bedre.

Mangler 100
Adecco Airport Security mangler fortsatt 100 ansatte til sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Det var også grunnen til at bare sju av ti sikkerhetssluser var åpne mandag morgen.

- Ja, vi mangler 100 hoder per i dag. Vi er i full gang med rekrutteringsarbeidet, og det siger innpå. Men det tar to måneder å utdanne sikkerhetskontrollører, sier Helland og karakteriserer situasjonen som utfordrende.

Adecco Airport Security har i dag 540 ansatte. Etter planen skal de ansatte 160 personer i løpet av året.

Ber ansatte jobbe mer
Ifølge avtalen med Oslo Lufthavn skal selskapet levere vektertjenester for en måned av gangen. Adecco treffer nå en rekke tiltak for å møte behovet. Ifølge Romerikes Blad ber de deltidsansatte jobbe heltid og alle blir bedt om å være fleksible i forhold til overtid.

Lokker med vin
Ifølge VG Nett blir deltidsansatte også lokket med en vinbonus på inntil 15 flasker dersom de står på ekstra hardt de neste månedene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere