RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Staten risikerer søksmål

Sist oppdatert:
Her viser TV 2-reporter Sturla Dyregrov grunnen som blir sentral når sjøforklaringene etter Rocknes-ulykken starter mandag. Hvis årsaken viser seg å være dårlig merking, kan staten risikere erstatningskrav på hundrevis av millioner.

Denne uken ble grunnen som Rocknes traff, merket. Det skjedde flere år etter at staten ble kjent med at den eksisterte. Hvis sjøforklaringen kommer fram til at bøyen burde vært satt opp før ulykken, kan det koste staten flere hundre millioner kroner. Det sier sjørettsekspert Erik Røsæg til TV 2 Nyhetene.

Han viser til Sjølovens paragraf 192 som omhandler opprydding etter oljesøl - en kostnad som vanligvis faller på rederiet. Paragrafen sier at staten må betale kostnadene hvis forliset skylles manglende merking.

Sjøforklaring mandag
- De generelle reglene i Sjøloven sier også at hvis det er utvist uaktsomhet fra statens side, så kan det utløse ansvar også på andre punkt. Hvis det viser seg at grunnen var for dårlig merket, og at losen ikke visste om grunnen, så kan staten i ytterste konsekvens hefte for alle kostnader, sier Røsæg til TV 2.

Mandag begynner sjøforklaringen etter ulykken forrige mandag. Hittil er fem personer funnet døde. Ennå er 13 personer savnet. Blant de som skal forklare seg, er losen som sto på broa da Rocknes gikk på grunn. Gjennom sin advokat, Øystein Horneland, har han tidligere sagt at skipet gikk på en grunne som ifølge kartene ikke eksisterte.

Hvis dette viser seg å være årsaken til ulykken kan altså staten i ytterste konsekvens måtte betale alle kostnader. Hvor stor sluttsummen vil bli, er ukjent. Men at det vil dreie seg om hundrevis av millioner kroner er sikkert.

Flere representanter fra forsikringsselskapet Gard vil følge sjøforklaringene. Allerede har advokatene i selskapet sett på muligheten for å kreve ansvarsfritak.

Ikke klar rettspraksis
- Vi vil la våre jurister vurdere om det er grunnlag for ansvarsfritak. Hvis premissene for dette er tilstede, vil vi prøve saken for domstolen, sier skadeansvarlig Christer Guddal til TV 2 Nyhetene. Han poengterer at dette først vil bli avgjort når sjøforklaringen er holdt og ulykkesårsaken funnet.

Sjørettsekspert Røsæg sier at lovpraksis på dette feltet trenger en rettslig prøving.

- Ut fra et faglig ståsted håper jeg at dette spørsmålet blir prøvd for retten. Det vil få prinsipiell betydning for andre saker, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere