Nettavisen har gjennom flere artikler skrevet om den nye paradegata i Bjørvika, Dronning Eufemias gate, som ble åpnet for fire år siden.

Selv om gata er rett og bred, med fire kjørefelt, egne sykkelfelt og en egen vei for trikken, er den en av Oslos mest ulykkesbelastede gater.

Flere har gått ut mot gatas utforming og trafikkmengde, og har beskrevet forholdene som kaotiske. Men Statens vegvesen, som bygde veien, vil ikke være med på at den er en fiasko.

- Vi mener vi må få på plass hele strukturen der før vi ser hvordan gata fungerer, sier seksjonsleder Kaisa Froyn i Statens vegvesen til Nettavisen.

Les også: Oslo-gate til 925 millioner på ulykkestoppen: - Det er gjort grove feil fra starten

- Veldig kompleks gate

Froyn understreker at det er en veldig kompleks gate.

- Det er ingen enkel løsning i den gata. Den skal ivareta mange ulike trafikkgrupper, og det er en høy trafikkmengde der. Men hele området i Bjørvika er fortsatt ikke ferdig utbygd, så området har ikke satt seg ennå. Fortsatt opplever du stengte gater og kryss som ikke er åpnet, sier hun.

SE VIDEO: Her er ulykkesgata i Bjørvika:

Hun tror veien derfor vil fungere bedre når alt står klart om noen år.

- Når alt er ferdig så vil det forhåpentligvis oppleves annerledes. Da tenker jeg spesielt på Operagata, parallellgata til Dronning Eufemias gate, der det blir trasé for både syklende og gående, sier Froyn.

- Men faktum er jo at det har vært mange ulykker der?

- Vi er selvfølgelig ikke fornøyd med de ulykkestallene, og vi følger nøye med på utviklingen. Det skjer ulykker innenfor hele området, og vi har analysert de ulike ulykkene, men det er ikke ett tiltak som presser seg fram, sier seksjonslederen.

Les også: Frp om fiasko-gate: - Alle unntatt oss har ansvaret

- Ivaretar funksjonene

- Hvorfor skjer det så mange ulykker i en så ny gate?

- Det er en kompleks gate med høy trafikk og ulike trafikkgrupper. Det kan være en av årsakene til at det skjer ulykker der, sier Froyn.

Gunnar Stavrum: Ubrukelig paradegate

- Så dere mener at dere ikke har gjort noen feil i byggingen?

- Jeg vil gjenta igjen, vi må avvente til hele området er ferdig før vi kan konkludere, sier hun, og legger til:

- Summa summarum så tenker vi at den gata ivaretar den funksjonen den har per i dag.

Statens vegvesen ser foreløpig ingen grunn til å gjøre større tiltak i gata.

- Nå ser vi an situasjonen til hele området er ferdig utbygd, sier Froyn.

Les også: MDG-byråd vil fjerne bilene fra fiasko-gate

- Ikke aktuelt å fjerne bilene

Men MDG-byråd Hanna Marcussen mener dramatiske tiltak må til, og foreslo i forrige uke å fjerne alle privatbilene fra paradegata.

Det er ifølge Froyn helt uaktuelt.

- Vi har innført rushtidsbegrensninger i østre del av Dronning Eufemias gate. Det er for å gjøre det bedre framkommelig for buss. Dronning Eufemias gate er omkjøringstrasé for E18, og betjener de nasjonale målepunktene Oslo S og Oslo Havn, så det vil ikke være aktuelt å stenge den for privatbilisme per nå, sier hun.

Les også: Høyre raser mot bilforslag: - Populisme fra MDG

Syklistenes Landsforbund har også gått hardt ut mot forholdene for syklistene, og har blant annet reagert på at sykkelfeltene går rett over flere av bussholdeplassene i gata. Der sier Froyn at de har gjort endringer.

- Vi har lagt sykkelfeltene bak leskurene, så du har mulighet til å kjøre bak dem, men feltene går også fortsatt i gata, sier hun.