*Nettavisen* Nyheter.

Stengt helt til jul?

E18-tunnelene i Vestfold kan bli stengt helt fram til desember.

12.04.07 13:08

Da deler av E6 raste ut ved Munkedal i Sverige 12. desember tok det åtte uker før veien var utbedret og kunne gjenåpnes, skriver Teknisk Ukeblad. I Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold er arbeidet knapt påbegynt. En av entreprenørene anslår at det kan bli gjenåpning 1. desember i år.

På rekordtid skal Statens vegvesen avgjøre hvem som får anbudet på utbedring av Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen. Hvilket anbud som velges, er helt avgjørende for når veien åpner igjen.

- Anbudsrunden vil bli avgjort i løpet av idag torsdag eller på fredag, sier Informasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet til Nettavisen.

Fellesferie eller jul
Det er Veidekke, Skanska Norge og AF Skandinavian AS har lagt inn anbud på sikringsarbeidet i tunnelene. Anbudene favner fra 55 til 79 millioner kroner. Entreprenørene opererer også med ulike gjenåpningsdatoer.

Det tidligste anslaget for ferdigstillelse av arbeidet er 6. juli, midt i ferien, mens det seneste estimatet er satt til 1. desember 2007. Det opplyser Statens vegvesen på sine nettsider.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Scanpix)

I mellomtiden må bilistene belage seg på å stange i kø, når blant annet gamle E18 gjennom Holmesstrand og riksveien langs Lågendalen skal ta inntil 40.000 biler i døgnet. Les også: Slik blir veikaoset

Vegdirektør Olav Søfteland sier det ikke er mulig med en raskere utbedring av de nå stengte E18-tunnelene og skylder på anbudsreglene.

- Jeg kjenner ikke til forholdene rundt raset i Sverige. Men vi kunne ikke gjort dette noe raskere. Skulle vi gjort det måtte vi se bort fra alle anbudsregler, sier vegdirektøren ifølge Teknisk Ukeblad.

Svenskene jobbet på spreng
Raset ved Munkedal i Sverige tok med seg både 400 meter av veien og en bit av jernbanelinjen. 15. februar kunne veien gjenåpnes for trafikk. Prislappen ble 120 millioner svenske kroner. Informasjonsrådgiver Peter Behrman hos Vägverket Region Vest sier til Gøteborgsposten at det ble jobbet døgnet rundt de siste ukene før åpningen.

Raset i Hanekleivtunnelen skjedde 1. juledag i fjor. Utbedringsarbeidet er ennå ikke kommet ordentlig i gang.

- En veiskandale
Presset mot både vegdirektøren og samferdselsministeren øker sterkt. Ap-toppen Torstein Rudihagen, som er Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann, reagerer sterkt på at tunnelene i Vestfold har måttet stenge.

- Det er uoldbart at tunneler som er under ti år skal stenge. Først var det Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen, så Bolstadtunnelen rett før påske. Nå viser det seg at problemene gjelder flere tunneler. Dette utvikler seg til en veiskandale, sier Rudihagen til Nettavisen.

Les også: Ap-topp krever forklaring av Navarsete

- Må sikre penger
Både Rudihagen og Trond Helland (H), som sitter også sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen krever at Navarsete bevilger ekstra penger for å få gjort tunnelene sikre.

- Samferdselsministeren sier at staten skal finansiere arbeidet. Men hvis hun må slåss med finansministeren om millionbevilgninger, frykter jeg at regjeringen vil ta penger fra det ordinære veibudsjettet. Det vil forskyve veiproblemer andre steder, sier Helland.

KrF ønsker dessuten at Stortinget skal granske samferdselsministeren og veidirektøren etter tunnelskandalen. Men vegdirektøren nekter å trekke seg.

Les også: Vil granske tunnel-ansvarlige

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.